Historien om "Hvorfor det?"

Er det en sammenheng mellom hvordan man oppfatter farger og toner? Hvilke sokker lukter surest? Hvorfor gråter man når man er lykkelig? Dette er bare noen av spørsmålene barn har forsket på gjennom forskerutstillingen "Hvorfor det?". I år skal Akademiet for yngre forskere være dommere på "Hvorfor det?", og i den forbindelse har vi møtt initiativtager Ruth Aga som forteller om hvordan det hele startet.

Av Herdis Hølleland, prosjektleder for Akademiet for yngre forskere

Historien om hvordan "Hvorfor det?" ble til får fram det beste ved mobilitet: En reiser ut, får nye ideer og setter ideene ut i livet når man kommer hjem. Ideen til "Hvorfor det?" ble født da Ruth Aga og familien bodde i USA et år. En dag kom Ruths åtte år gamle datter, Aurora, hjem fra skolen med en lapp om at noen av foreldrene på skolen arrangerte science fair eller en forskerutstilling. Aurora ga klar beskjed til sin mor: Dette ville hun være med på – hun ville forske!

Fra forskning til forskerutstilling

Men hva ville hun forske på? Ingen lærere eller lærerplaner satte grenser for hva en kunne forske på! Med hjelp av bibliotekaren på skolen fikk Aurora på plass et forskerprosjekt om sol- og måneformørkelser. Bøker ble lest, en modell av verdensrommet utviklet ved hjelp av trådhyller, bordtennisball, kleshengere og lommelykt og en fargerik plakat ble satt sammen. Etter noen ukers hardt arbeid var det klart for skolens forskerutstilling.

Aurora presenterer sitt forskerprosjekt på forskerutstilling i USA. (Foto: Ruth Aga)

Skolens gymsal var gjort om til et stort utstillingslokale hvor 70 forventningsfulle, stolte og spente barn var klare til å presentere sine prosjekter for de frammøtte. Blant de frammøtte var foreldre og besteforeldre, men også forskere. Forskernes oppgave var å høre presentasjoner, stille oppfølgingsspørsmål, komme med inspirerende kommentarer og kåre vinnere.  Forskeren som møtte Aurora kunne ved første øyekast virke som en vanlig bestefar, men var ingen ringere enn en av verdens mest anerkjente teoretiske fysikere, Alan Guth.

Etter at forskerne hadde gått rundt og vurdert prosjektene, fikk resten av de frammøtte høre entusiastiske presentasjoner om alt fra marsvin til maur og urin. Grepet av stemningen og datterens læringsutbytte, bestemte Ruth seg for at forskerutstillinger var noe å ta med hjem til Norge! Spiren til forskerutstillingen "Hvorfor det?" var sådd.

Hvorfor "Hvorfor det?"

"Hvorfor det?" er en forskerutstilling for barn mellom 8-13 år. Tanken bak "Hvorfor det?" er å gi barn mulighet til å følge sin naturlige nysgjerrighet – en nysgjerrighet som verken forholder seg til faggrenser, pensumlister eller læringsmål: "Det slo meg at når barn følger sin egen nysgjerrighet og får velge hva de skal undersøke, har de bøtter av motivasjon og kan oppnå svære ting med bare enkel tilrettelegging fra voksne," forteller Ruth.

Initiativtager Ruth Aga. (Foto: Eirik Solheim)

Gjennom "Hvorfor det?" får barn mulighet til å forske på hva de vil, lære i sitt eget tempo, de erfarer at det er gøy å finne ut av ting, utvikler kreativitet og blir kjent med forskningsmetode. "Hvorfor det?"-prosjekter tar nemlig utgangspunkt i nysgjerrigpermetoden.

Nysgjerrigpermetoden er en forenklet utgave av hypotetisk-deduktiv metode. Prosessen tar barna gjennom seks trinn – fra først å finne ut hva de lurer på, så å stille spørsmålet "hvorfor er det slik?", til å legge en plan for å løse problemstillingen, hente inn opplysninger, beskrive hva en har funnet ut og så til slutt fortelle det til andre. På forskerutstillingen presenterer barna prosjektet på en plakat, fremfører prosjektet for dommere og publikum, før alle får diplom og premier.

Hvorfor krangler søsken? En aktuell problemstilling for søsken og foreldre i alle aldre. (Foto: Eirik Solheim)

Noen av dem deltagerne skal formidle sine prosjekter til i år er medlemmer i Akademiet for yngre forskere. Akademiets medlemmer har tatt på seg det ærefulle dommervervet. Vi gleder oss stort til å bli utfordret av morgendagens forskere og er spente på hvilke prosjekter vi møter.

Ingen tvil om at "Hvorfor det?" skaper entusiasme for forskning! (Foto: Tale Skeidsvoll)

Hvordan er "Hvorfor det?" organisert

Forskerutstillingen "Hvorfor det?" arrangeres av foreldre i samarbeid med skole. Deltagelse er frivillig, forberedelser og utstilling skjer på fritida. På "Hvorfor det?" sine nettsider finner du utfyllende informasjon om hvordan komme i gang med en forskerutstilling. De neste forskerutstillingene arrangeres av Singsaker skole 14. februar og Kolbotn skole 5. mars. "Hvorfor det?" støttes av Sparebankstiftelsen og et PROFORSK-prosjekt for Norges forskningsråd.