Tenk strategisk - vær operativ!

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg har nettopp vært på medlemsseminar i forskning.no, og hatt gleden av å høre Jørn Hurum fortelle historien om fossilet ”Ida”. Som forskningsformidler spisset jeg ørene da Hurum fortalte hvordan han selv planla, forberedte og satte i verk publiseringen av bildene og teksten om Ida.

Forskeren Jørn Hurum og kollegene hans tok hånd om hele lanseringen og formidlingen av funnet selv – og satte en ny standard i både forskning og formidling.

Dette var andre gangen at Jørn Hurum holdt et flammende engasjert, morsomt, lærerikt og flott innlegg på forskning.no sin medlemskonferanse – og siden sist har han også fått Forskningsrådets formidlingspris for innsatsen. Vel fortjent!

Hurum er på mange måter idealet vi forskningsformidlere bør streve etter: Han brenner etter å dele de spennende forskningsresultatene sine med alle – og han evner å tenke strategisk samtidig som han arbeider operativt. Etter to dagers samvær med landets profesjonelle forskningsformidlere er jeg bekymret for hvordan det står til med akkurat denne evnen her.

Det empiriske grunnlaget mitt er kanskje tynt – det dreier seg mer om en magefølelse enn om kvalifisert viten. Ingen blir mer glad enn meg om jeg tar feil, men jeg spør: Ser vi en tendens til at informasjonsfolket heller vil administrere informasjon og forskningsformidling enn å skrive gode saker selv?

Det ble diskutert innleie av frilansere til formidlingsoppdrag, også i informasjonsavdelinger som har opptil flere heltidsansatte kommunikatører. På deltakerlista går det inflasjon i fine titler: Formidlingsdirektør, kommunikasjonsdesigner, strategi- og kommunikasjonsdirektør og assisterende kommunikasjonsdirektør ser jo unektelig flott ut på visittkortet.

Flere av deltakerne på formidlingsseminaret hevdet at selve skrivinga av forskningsstoff er forskerens eller instituttets eget ansvar – uten at det gikk særlig klart fram hva de selv da skulle ha ansvar for. Jeg oppdaget imidlertid at ordet ”strategi” stadig fløy forbi i lufta: La frilanserne skrive – vi skal lage strategien og forankre den hos ledelsen. Og det er tydeligvis en heltidsjobb…

Noen ganger er det jo faktisk best å gi ansvaret til forskeren. La oss se litt på hva Jørn Hurum gjorde da han fant Ida. Han brukte kunnskapen sin og han tenkte – både fort og langt framover. Han visste hva han ville oppnå med det han gjorde.

Hurum forutså tysk kritikk, og fikk på plass et internasjonalt forskerteam. Han forutså vitenskapelige kontroverser og forberedte seg på å møte dem. Førsteamanuensen gjorde jobben som skulle til, samtidig som han tenkte strategisk og målrettet. I tillegg glødet han varmt for budskapet sitt!

Ingen forskningsformidler kunne gjort akkurat det Jørn Hurum gjorde da han ga oss Ida. Men når forskeren Hurum greier å kombinere det å legge en formidlingsstrategi og å sette den ut i praksis, må en også kunne forvente dette av de som jobber med informasjon og kommunikasjon på heltid. Vi er jo tross alt her for å hjelpe forskerne med dette, for de færreste forskere har Hurums formidlingsevner.

Både kommunikasjonsrådgiving, forskningsformidling og annet informasjonsarbeid handler om å tenke strategisk samtidig som en handler operativt. Det er å vite hva du vil oppnå med en sak når du skriver den, å ha organisasjonens mål for øyet hele tida mens du tar bilder, vinkler forskningsnyheter eller lager pressemeldinger.  

Operativ handling uten strategi er hodeløst, men strategi uten operativ handling er byråkrati og luftslott. Bak ”buzz-ordet” strategi på formidlingskonferansen fant jeg lite annet enn vanlig planlegging, oppfølging og evne til å vite hva du ønsker å oppnå når du formidler. Med andre ord – ikke akkurat rakettforskning, og noe som absolutt bør kunne kombineres med også å svinge penna!

Jeg håper som sagt inderlig at jeg tar feil. At vi ikke er i ferd med å bli så byråkratiske og ”strategiske” at vi glemmer det viktigste: Selve formidlingshåndverket. At vi ikke blir en flokk med ”strategiske formidlingsdirektører” som ikke kan skrive.

Ingen er tjent med en byråkratisering av forskningsformidlingen – verken leseren, forskeren eller vi som jobber i denne bransjen. La oss heller lære av Jørn Hurum og gløde for oppgaven, tenke strategisk og VÆRE OPERATIVE! 

Powered by Labrador CMS