I forgrunnen sees pyramidestrukturen, som ligger oppå en stor plattform.

Denne Maya-pyramiden ble bygget på vulkansk stein kort tid etter enormt vulkanutbrudd

Kan pyramiden ha blitt bygget som et svar på det digre utbruddet?

En gang rundt midten av det første årtusenet e.Kr var det et enormt vulkanutbrudd i dagens El Salvador i Mellom-Amerika.

Det kalles Tierra Blanca joven-utbruddet, og krateret etter hendelsen er nå den 11 kilometer lange innsjøen Ilopango.

Dette skjedde under Maya-tiden i Mellom-Amerika, og var svært dramatisk for for folkene som levde her den gangen.

Helt ubeboelig i flere år

Store landområder ble dekket av aske og stein fra vulkanen, noe som vil ha hatt dramatiske følger for natur, folk og matproduksjon. Vulkanutbruddet kan også ha vært med på å kjøle ned hele den nordlige halvkule på 500-tallet.

Et område på rundt 80 kilometer unna selve vulkanen kan ha vært helt ubeboelig i flere år etterpå, ifølge denne forskningsartikkelen i tidsskriftet PNAS fra 2020.

Noen få mil unna monstervulkanen ligger Maya-funnstedet San Andrés. Her ligger en pyramide som sannsynligvis ble bygget relativt kort tid etter denne katastrofale hendelsen, ifølge en ny forskningsartikkel i tidsskriftet Antiquity.

Det var ikke mulig å være her i tiden etter utbruddet, men folk karret seg tilbake til de vulkanskadde områdene. Hvor lang tid tok det?

Under kan du se hvor vulkankraterer er i dag.

Usikkert utbrudd

Det er ikke helt klart når Tierra Blanca Joven-utbruddet skjedde, blant annet på grunn av vanskelige dateringsforhold. Noen forskere argumenterer for at det skjedde rundt 431 e.kr, mens andre mener året var nærmere 540 e.Kr.

Forskeren Akira Ichikawa lener mot det senere tidspunktet, og beskriver utgravninger av en Maya-pyramide ved San Andres. Han går igjennom hvordan denne pyramiden ble bygget, og hva som sannsynligvis måtte til for å bygge den.

Dateringene av funn i arkeologiske lag i pyramiden plasserer konstruksjonen mellom år 545 til rundt år 620, basert på 17 forskjellige dateringer. Dette er gjort med radiokarbondatering, en metode du kan lese mer om på forskning.no. Dette er usikre tall, men Ichikawa mener byggingen kan ha startet så tidlig som 5 til 30 år etter utbruddet.

Han argumenterer for at det tok maks 80 år før dette byggeprosjektet ble startet, hvis man tar utgangspunkt i at utbruddet skjedde rundt 540 e.Kr.

Figuren viser et tverrsnitt av plattformen (øverst) og et oversiktsbilde over hele haugen, med pyramiden på toppen (nederst).

Bygget på rester fra utbruddet

Ichikawa er uansett helt sikker på at bygget stammer fra tiden etter utbruddet. Pyramidestrukturen er bygget på massevis av vulkanske steiner og masse som stammer fra Tierra Blanca Joven-utbruddet.

Pyramiden ligger på en plattform på 85 ganger 65 meter, som var et digert konstruksjonsprosjekt. Forskeren anslår at den består av rundt 33.000 kubikkmeter med fyllmasse. Et olympisk svømmebasseng er på rundt 2.500 kubikkmeter, til sammenligning.

Ilopango-innsjøen sett fra luften. Dette krateret ble dannet etter utbnruddet for rundt 1500 år siden.

Religiøs bruk av vulkansk materiale?

Dette er et monumentalt og stort byggeprosjekt, som mange tusen mennesker kan ha jobbet med. Men hvem bygde det?

En mulighet er at Maya-befolkningen som bodde i dalen før utbruddet, flyttet tilbake igjen etter at forholdene hadde bedret seg.

Det kan være en dypere mening med å bruke vulkan-steinene som byggemateriale, mener Ichikawa. Han viser til beskrivelser av vulkaner som hellige steder. Bruk av vulkansk materiale kan ha hatt både religiøs og kosmologisk betydning, som han kaller det.

Forskeren mener stedet kan ha vært et slags monument som ble reist som et svar på det digre vulkanutbruddet. Det kan ha hatt religiøs betydning, men det ville også vært et prosjekt som samlet befolkningen etter den ekstreme perioden etter vulkanutbruddet.

Ichikawa: Human responses to the Ilopango Tierra Blanca Joven eruption: excavations at San Andrés, El Salvador. Antiquity, 2020. DOI: 10.15184/aqy.2021.21. Sammendrag

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?