Bildet viser Tsjeljabinsk-meteoriden som styrtet ned mot Russland i 2013. Den eksploderte 30-50 kilometer over bakken.

Det er nesten umulig at akkurat du blir truffet av en liten meteoritt

Men det er ikke utenkelig. I 2012 fikk Oslo-boere en meteoritt som satt seg fast i taket.

Natt til søndag 25. juli fikk mange nordmenn oppleve synet av en meteor fra solsystemet som brøt opp i atmosfæren. Noen hørte også et drønn.

Ildkulen lyste opp nattehimmelen over Norges mest befolkede områder på Østlandet, og dermed var det mange par øyne som hadde muligheten til å få med seg det som skjedde.

Meteoren var såpass stor at den kan ha etterlatt fragmenter og steiner på flere kilo som landet på jordas overflate etter eksplosjonen . Dette er en sjelden hendelse, og Tor Aslesen i Norsk meteornettverk kalte den en mulig «tiårs-meteor», ifølge Dagbladet.

Jo større steinene er, desto mindre sjanse er det for at kommer de til oss. I 2013 eksploderte en meteor over byen Tsjeljabinsk i Sibir i Russland, og steinen kan ha vært rundt 20 meter i diameter. Dette kan ha vært den største meteoren som kom inn i atomsfæren på rundt 100 år, selv om det vanskelig å slå helt fast.

Eksplosjonen skjer fordi steinen kommer inn i svært høy fart fra rommet og varmes opp i atmosfæren. På et tidspunkt blir det for mye varme, og meteoren bryter opp.

I Tsjeljabinsk ble rundt 1500 mennesker skadet på grunn av blant annet glass som knuste den store sjokkbølgen fra eksplosjonen, som blant annet gjorde at tusenvis av glassruter knuste, ifølge The Guardian. De ble altså ikke truffet av meteoritter, men knust glass og andre gjenstander.

Røyksporet etter Tsjeljabinsk-meteoren i 2013.

Men dette var en større hendelse. Et anslag sier at det hver dag kommer 17 meteorer inn i atmosfæren som er store nok til å spre mange, mindre meteoritter på jordas overflate, ifølge Cosmos Magazine.

NASA regner med at mange tusen mindre steiner lander på jordoverflaten hvert år, men det aller meste av jorda er hav eller ødemark, ifølge Space.com. Dette gjør at det er svært sjeldent å finne disse bitene.

Men en gang i blant kan disse steinene også blande seg inn i våre affærer.

Et lite krater på et hustak i California. Et fragment på 62 gram slo inn i taket i 2012.

Ekstremt liten sjanse

Det er vanskelig å anslå akkurat hva sjansene for at en liten meteoritt skal treffe en av oss i hodet. Det er faktisk aldri registrert et dødsfall som helt sikkert kan spores tilbake til en meteoritt.

Men det finnes minst ett bekreftet tilfelle der noen ble truffet. Den amerikanske kvinnen Ann Hodges skal ha fått en meteoritt på størrelse med en liten ball i hofta mens hun lå på sofaen.

Dette skjedde i 1954, ifølge National Geographic. Steinen skal ha krasjet gjennom taket, truffet en radio og så truffet Hodges. Steinen ble inspisert av en fagperson og slått fast til å være en meteoritt.

Det er flere eksempler på mulige dødsfall på grunn av meteoritter. Forskning.no har tidligere omtalt en studie som viser at en mann i det ottomanske riket kan ha blitt drept av en meteoritt på 1800-tallet. Brev om hendelsen dukket opp i arkiver, men selve steinen skal ha gått tapt. Det er ingen måte å bekrefte dette funnet på.

Uansett er det en svært sjelden hendelse, selv om det ikke er en umulig tanke.

– Hvert menneske er ikke veldig stort når du regner det i areal, sier Terje Wahl til forskning.no. Han er avdelingsleder for jordobservasjon og forskning ved Norsk romsenter.

Dette er den viktigste grunnen til at å bli truffet av en meteoritt er en ekstremt sjelden hendelse. Hver og en av oss tar svært liten plass på en stor jordklode.

Hvis man dytter ti mennesker inn per kvadratmeter, får du plass til hele menneskeheten på et område på omtrent 730 kvadratkilometer, ifølge denne utregningen hos Washington Post.

Dette er et ørlite område i verdenssammenheng. Rondane Nasjonalpark er nesten 1000 kvadratkilometer. Oslo kommune er 454 kvadratkilometer.

Selv om hvert sted på jorda kan kanskje treffes av en liten meteoritt, er det dermed svært liten sjanse for at et menneske skal være akkurat der når steinen slår ned.

Et eksempel på et meteoritt-fragment som overlevde turen ned til jordoverflaten. Denne veier noen hundre gram og ble funnet i Brasil på 1970-tallet.

På et tak på Rodeløkka

Hvert eneste år kommer det store mengder støv og stein fra rommet som legger seg på jordas overflate. Et sted mellom 10 000 og 100 000 t0nn, ifølge denne studien fra 2019.

Det aller meste av det som faller til jorden er restene av stein som har brent opp i atmosfæren. Det aller meste av dette er støv fra brente meteoritter og knøttsmå stein som spres utover, men en ørliten andel er mindre steiner som fortsatt er store nok til å gjøre skade.

– Det er veldig lite av dette som ramler ned på jordoverflaten, sier Terje Wahl til forskning.no.

Hvis disse nedslagene er tilfeldig fordelt rundt på jorda, betyr det at alle steder kan oppleve et nedslag.

–Det kan godt være at folk opplever å få små meteoritter på bilen eller på huset uten at man merker det, sier Terje Wahl.

Men noen ganger merkes det.

I 2012 spredte flere meteorittsteiner seg over Østlandet, og en bit traff taket på en kolonihage-hytte i Rodeløkka kolonihage i Oslo. Eieren var ikke i hytta da det skjedde, men en del av meteoren hadde satt seg fast i hustaket og ødela litt av mønet.

Dette meteoritt-fragmentet havnet i taket på en kolonihage-hytte på Rodeløkka i Oslo.

Totalt veide fragmentene fra Rodeløkka rundt 550 gram, ifølge Norsk meteornettverk.

Her kan du se deres oversikt over alle de kjente meteorittene i Norge. Det er bare 16 stykker, men Norsk meteornettverk understreker at det helt sikkert er mange flere. De er bare vanskelige å finne.

Ett annet eksempel kommer fra Australia, og er beskrevet i en artikkel fra The Guardian i 2004. Et ektepar skal ha fått en meteoritt inn gjennom taket på morgenen, og beskrev det som at taket eksploderte.

Steinen skal ha truffet en skinnsofa, før den spratt opp i taket igjen og landet på gulvet inne i huset. Ingen ble skadet i hendelsen.

Tak er god beskyttelse for de små

Terje Wahl påpeker at vi er mye innendørs, og selv om disse små meteorittene kan ha nok kraft til å skade et menneske, er det slett ikke sikkert de går gjennom et tak.

Dermed blir sjansene enda mindre for å bli truffet av en liten meteoritt. Men det er noe annet når vi snakker om større steiner.

Å faktisk dø på grunn av et meteoritt-nedslag er en langt mer sannsynlig hendelse. En stor meteoritt på hundre meter eller større kan gjøre skade i et langt større område enn en liten stein, som astronomen Phil Plait peker på i Slate Magazine.

Han viser til utregninger som setter oddsen til 1 til 700 000 for å dø på grunn av et stort meteoritt-nedslag i løpet av et menneskeliv.

Det henger sammen med at veldig mange mennesker potensielt kan dø på en gang ved en sånn hendelse.

Terje Wahl påpeker at varslingssystemene for de store, potensielt skumle asteroidene stadig blir bedre, og at dette er noe det blir bedre og bedre kontroll på.

– Alle de har funnet kommer til å bomme i løpet av de neste hundre årene.

Her kan du se asteroidene som NASA følger med på. Akkurat nå er det ingen av asteroidene som utgjør noen spesiell risiko.

Asteroiden 99942 Apophis var lenge på lista over bekymringsverdige asteroider. Den er 340 meter i diameter og var beregnet til å ha en liten sjanse til å treffe jorda i 2068. Nye målinger av asteroiden har nå fjernet den helt fra lista.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?