Fremtidens banebrytende romteleskoper bygges nå

Romteleskopet James Webb er Hubbles arvtaker. Det er et amerikansk-canadisk-europeisk samarbeidsprosjekt og skal skytes opp i oktober 2018. (Foto: NASA/N. Grumman)

Det store romteleskopet James Webb skal skytes opp med en Ariane 5-bærerakett fra den europeiske rombasen på Kourou i Fransk Guyana. Det skjer i oktober 2018.

Planleggingen av Euclid, ESAs nye teleskop for den mørke siden av universet, er over. Nå begynner byggingen av romteleskopet, som skal skytes opp i 2020.

Fra planleggingen av et nytt romteleskop begynner til det er ferdig bygget, testet og klar for oppskyting kan det gå mer enn 15 år. Derfor har byggingen av romteleskopene som skal utvide kunnskapen vår om universet i fremtiden for lengst begynt.

James Webb tar over for Hubble

Romteleskopet James Webb vil se skarpere og er mer avansert enn Hubble-teleskopet, som i 25 år har tatt de mest spektakulære og kjente bildene av universet.

Blant himmellegemene som James Webb skal undersøke er de første galaksene som ble til i universet og hvordan disse har utviklet seg over tid.

Det store romteleskopet skal også forske på hvordan nye stjerner og deres planeter dannes, samt se nærmere på planetene i vårt eget solsystem og rundt andre stjerner. Se også videoen nedenfor.

James Webb skal undersøke universet i synlig lys og til midt-infrarøde bølgelengder. Det har derfor et speil på hele 6,5 meter i diameter og må hele tiden holdes nedkjølt til under -220C.

Trenger stor og sterk bærerakett

Arvtakeren etter Hubble er et samarbeid mellom USA, Canada og Europa. Det inkluderer romorganisasjoner, forskningsinstitusjoner og ikke minst romindustribedrifter hos alle tre samarbeidspartene.

Nå er det altså klart at James Webb skal skytes opp av ESA med den europeiske bæreraketten Ariane 5 fra Kourou i oktober 2018.

Ferdig montert vil James Webb være dobbelt så stor som Hubble og veie cirka 6,5 tonn. Reomteleskopet trenger derfor en stor og sterk bærerakett som Ariane 5 for å komme seg opp i rommet.

Euclid og den mørke siden av universet

Et annet romteleskop som også vil kunne utvide kunnskapen om universet betraktelig er på vei. Det er ESAs romteleskop Euclid.

Euclid skal undersøke 2 milliarder galakser for å finne deres form, posisjon og bevegelse. Det vil gi ny informasjon om det kosmiske nettet, strukturen til universet i ekstremt stor skala.

Det kosmiske nettet domineres av mørk materie og mørk energi. Vanlig materie, som planeter og stjerner består av, utgjør bare 5 prosent av universets masse. Resten av massen er mørk materie og mørk energi.

Euclid skal undersøke effekten av mørk materie og mørk energi på mer enn 2 milliarder galakser. Det europeiske romteleskopet skal skytes opp i desember 2020. (Foto: ESA)

Forskerne kan måle effekten av mørk materie og mørk energi, men vet ennå ikke helt hva det er for noe.

Mer kunnskap om det kosmiske nettet og effekten som det mørke universet har på fordelingen av og bevegelsene til galakser og galaksehoper kan gi forskerne viktige hint om hva mørk materie og mørk energi er.

Forskere i Norge er med på Euclid

Flere forskere ved Institutt for teoretisk astrofysikk er med i det store internasjonale samarbeidet om Euclid.

Planleggingen av det nye romteleskopet, dets komponenter, instrumenter og forskningsmuligheter har blitt grundig analysert av ESA.

Nå kan endelig selve byggingen av Euclid og dets instrumenter begynne. Om to år skal de testes og vurderes grundig, før romteleskopet kan settes sammen.

Euclid skal etter planen skytes opp i desember 2020 med en Sojus-bærerakett fra rombasen i Kourou.

ESA ønsker seg to nye sjefer

ESA ønsker seg nye sjefer for henholdsvis bæreraketter og jordobservasjon. Spesielt kvinner oppfordres til å søke.

Her kan du lese mer om stillingen og hva som trengs for å være leder i en stor internasjonal organisasjon som ESA.

Nå tar ESA-bloggen juleferie, men er tilbake med mer nyheter fra rommet den første uka i januar. God jul til dere alle!