Hubbles 25 år med fantastiske bilder fra rommet

De 25 beste bildene fra Hubble i løpet av romteleskopets 25 år i rommet. Klikk på lenken for å se hvert bilde og få mer informasjon om dem. http://www.esa.int/spaceinimages/Images/2015/04/Hubble_25_with_title (Foto: NASA/ESA/Hubble)

I et kvart århundre har ESA og NASAs romteleskop Hubble tatt spektakulære bilder av måner og planeter, stjerner og kometer, galakser og galaksehoper, skyer av støv- og gass, kvasarer og svarte hull, stjerner som holder på å dannes eller er i ferd med å dø, ja omtrent alle typer objekter som gir fra seg synlig lys i rommet.

Hubble i bane rundt jorda. Her har romteleskopet vært i hele 25 år, siden 24. april 1990. (Foto: NASA/ESA)

Hubble er et samarbeidsprosjekt mellom NASA og ESA og ble skutt opp med romfergen Discovery 24. april 1990. I desember 1993 ble Hubble reparert av astronauter slik at romteleskopet skulle kunne stille virkelig skarpt på lang avstand.

Siden den gang har bildene fra Hubble overgått alle forventninger. De har gitt forskerne mengder av materiale å jobbe med og bidratt til mange nye oppdagelser om rommet og himmellegemene.

Bildene fra romteleskopet brukes i alle typer media og flere vil nok kjenne dem igjen. Her er de 25 beste bildene fra romteleskopet Hubble (se også bildet øverst i artikkelen).

25-årsjubileet feires med markeringer over hele verden, nye bilder og jubileumsnettsider som viser frem og forklarer mer om Hubbles største oppdagelser.

Fra det nære solsystem til det fjerneste kosmos

I solsystemet vårt har Hubble tatt bilder av blant annet sørlys på Saturn, kometen Shoemaker-Levy 9 som brakk opp i biter da den suste inn i Jupiters atmosfære og laget store hull i gassgiganten, og de fjerne dvergplanetene Ceres og Vesta som forberedelser til romsonden Dawns besøk.

Hubble har til og med sett planeter i bane rundt stjerner utenfor vårt solsystem, såkalte exoplaneter. De er vanskelige å oppdage fordi de er så små og så langt borte, men til nå har romteleskoper som NASAs Kepler og ESAs Gaia funnet mer enn 1500 av dem. Arkiverte data fra Hubble brukes fortsatt til å finne nye planeter og solsystemer der ute.

"Pillars of creation" er gigantiske søyler av støv og gass der nye stjerner dannes i Ørnetåken, 7000 lysår borte fra jorda. (Foto: NASA/ESA/Jeff Hester and Paul Scowen (Arizona State University))

Kanskje er Hubbles mest kjente bilder av interstellare skyer av støv og gass, såkalte stjernetåker, som for eksempel av Pillars of Creation i Ørnetåken. Her dannes nye stjerner.

Når en stjerne mange ganger større enn sola dør, eksploderer den som en supernova. Hubble tok bilder av en slik supernovaeksplosjon i stjernetåken Eta Carina. En stjerne som er enda større kan bli til et svart hull. De synes ikke, men skyen av materiale som omgir dem lyser sterkt.

Romteleskopet har også sett galakser kollidere og kunnskapen fra disse bildene blir brukt til å beregne hva som vil skje med vår galakse når den krasjer inn i og smelter sammen med Andromeda-galaksen om rundt 4 milliarder år.

Ekstremt fjerne galakser og galaksehoper sett av Hubble. Bildet inneholder mer enn 10 000 galakser så langt borte som 13 milliarder lysår, galakser som ble dannet bare 800 millioner år etter the Big Bang. (Foto: NASA/ESA/S. Beckwith (STScI) and the HUDF Team)

Hubble har også fotografert det fjerneste og eldste universet. Romteleskopet har skuet mer enn 13 milliarder lysår utover og tilbake i romtiden og fått et glimt av mengdene med galakser og galaksehoper som befinner seg der.

Nytt superteleskop på vei

25-årsjubileet til Hubble startet med et helt nytt bilde, av stjerneklyngen Westerlund 2 i stjernebildet Carina rundt 20 000 lysår borte fra oss.

Denne stjerneklyngen er hjem til cirka 3000 stjerner. Og det blir flere av dem. Vindene av stråling fra de nyantente stjernene er så sterke at de dytter på skyen av støv og gass rundt dem, og kan få nye stjerner til å antenne.

Rødlige punkter i bildet er stjerner som ennå ikke har blitt tent og blåst bort kokongen sin av gass og støv. Men siden Hubble kan se i nær-infrarødt, synes slike stjerneembryoer likevel.

Stjerneklyngen Westerlund 2 sett av romteleskopet Hubble. Westerlund 2 ligger i stjernebildet Carina rundt 20 000 lysår fra jorda og inneholder cirka 3000 stjerner. Her antennes nye stjerner, synlige i hvitt og blått. Røde punkter er stjerneembryoer som ennå ikke har blitt tent. (Foto: NASA, ESA, the Hubble Heritage Team (STScI/AURA), A. Nota (ESA/STScI) and the Westerlund 2 Science Team)

Selv om Hubble når har vært 25 år i rommet er historien langt fra ferdig. Så lenge romteleskopet fungerer vil det fortsette å levere bilder og data til forskning.

Det vil skje til og med etter at arvtakeren, NASA og ESAs romteleskop James Webb, blir skutt opp i oktober 2018.