Satellitter gir raskere svar på mobil mammografi

Satellittoverføring av mammografibilder gir raskere svar på den viktige undersøkelsen. ESA

ESA støtter bedrifter og oppstartere som ønsker å bruke romteknologi i nye produkter og tjenester. Romorganisasjonens Inkubatorsentre for forretningsideer finnes over hele Europa. (Se også videoene lenger nede.)

I Norge er det nettverket Prekubator som formidler denne støtten fra ESA. Også Norsk Romsenter hjelper norske bedrifter med å søke støtte fra ESA.

I 2011 åpnet ESA et Inkubatorsenter i Harwell i England. Siden da har mer enn 61 bedrifter startet opp herfra.

En av disse bedriftene bruker satellitt og mobilnett til å overføre mammografibilder fra mobile scanningsenheter, såkalte mammografibusser, direkte til sykehus for å forkorte svartiden.

Ble fraktet med taxi eller kurér

England har hatt mammografibusser i 28 år. De reiser rundt i landet og tilbyr undersøkelsen til kvinner som kanskje bor langt unna nærmeste sykehus.

Da mammografibussene startet ble røntgenbildene transportert direkte til sykehus for sjekk av spesialister.

I dag legges bildene på harddisker, som så fraktes til sykehus ved hjelp av taxi, kurér, eller av sykehusets ansatte.

Inne i en mammografibuss. DEOS Consultancy

Dette tar tid og koster penger, og ikke minst forlenger det ventetiden på svar fra den livsviktige undersøkelsen.

Dette ville Viv Barrett endre på. Hun jobbet selv med mammografi og visste at slike bilder kunne overføres mye raskere og lettere elektronisk.

I 2015 startet Viv bedriften DEOS Consultancy for å utvikle løsninger for overføring av mammografibilder. Hun fikk hjelp til dette ved ESAs inkubasjonssenter i Harwell.

10 minutter i stedet for 48 timer

Med Vivs online-løsning tar det fra 4 til 10 minutter å overføre mammografibildene til sykehus, i forhold til 24 og opptil 48 timer som før.

-Tidligere foregikk overføringen via 42 trinn, vi har halvert dette tallet og fjernet papirdokumentasjonen, sier Viv.

Nå foregår all dokumentasjonen og overføringen av mammografibildene elektronisk. Ikke bare er dette mer pasientvennlig og sparer tid og penger, men har gjort undersøkelsen mer nøyaktig og arbeidet enklere.

Viv Barrett (andre fra venstre) og Sue O'Hare (tredje fra venstre) STFC

- Nå kan de ansatte på bussene også legge til ekstra informasjon til bildene før de overføres, i stedet for papirnotater som kunne forsvinne på vei til sykehuset, sier Viv.

Da hun begynte med å utvikle det nye systemet benyttet hun hovedsakelig overføring via satellitt. I dag går overføringen over 3G/4G-nettet, eller satellitt om mobilnettet er tregt.

Lettere å bestille eller endre time

Det nye systemet gjør det også lettere å bestille time for mammografi.

I dag må det bestilles flere dager i forveien via sykehus. Sykehuset skriver så ut timeplanen for undersøkelser på papir, som leveres til mammografibussen. Dermed har det vært vanskelig å endre time.

- Nå overfører vi timeplanen elektronisk slik at det blir lettere å endre tidspunkt. Møter pasienter for eksempel opp på feil dag, kan de likevel scannes da, sier Viv.

Nå har flere mammografibusser tatt i bruk det nye overføringssystemet. I tillegg finnes en egen buss for demonstrasjon av dette.

Oppstart på bare to år

- ESAs Inkubatorsenter ga oss tilgang til teknologien og ekspertisen vi trengte for å utvikle vår første prototyp og komme i kontakt med de rette folkene og markedene, sier Viv til ESA.

Det kan være en utfordring å omdanne selv den mest briljante idé til kommersiell suksess. Men hos ESAs Inkubatorer trenger de nye bedriftene i snitt kun to år på å komme i gang.

- DEOS er et godt eksempel på hvordan satellitteknologi kan forbedre en tjeneste som kan gjøre livet lettere for mange, sier Sue O’Hare, sjefen for ESAs Inkubator i Harwell.

Se lenkene øverst i bloggposten for mer informasjon om støtten som ESA og Norsk Romsenter kan gi norske bedrifter.

ESA støtter også unge entreprenører over hele Europa.

Powered by Labrador CMS