Satellitter trygger jernbanetrafikk

Satellittdata skal brukes til å beskytte jernbanestrekninger mot geofarer som jorskred, mens satellittkommunikasjon kan gjøre signalsystemer for togtrafikk billigere.
Både vei- og togtransport kan blokkeres eller forsinkes av jordskred, steinskred, nedsynkinger og andre geofarer. Men slike hendelser er ikke alltid lett å oppdage før de skjer.
Derfor skal ESA-prosjektet Live Land analysere og holde øye med områder som har høy risiko for geofarer. Live Land skal sørge for mer informasjon om geofarene langs jernbane- og veinettet ved hjelp av data fra ESAs navigasjons- og jordobservasjonssatellitter.
Blant annet skal radarbilder fra miljøsatellitten Sentinel-1 brukes til å oppdage bevegelser i overflaten ned til en millimeter eller mindre. Denne informasjonen skal brukes sammen med satellittnavigasjonsdata og bevegelsessensorer som sitter på steder med høy risiko for geofare.
Testes i Skottland og England
Satellittdataene skal også kombineres med kunnskap over geologien i området og værmeldinger for regionen. Det gjøres fordi for eksempel områder med bratte skrenter og våt jord som forventes å få mye regn vil ha en høy risiko for jord- eller steinskred.
Utstyrt med denne kunnskapen vil jernbaneselskaper og trafikkmyndigheter bedre kunne bedømme risikoen for geofarer langs sine strekninger, samt planlegge og forbedre responsen på slike farer.

Gruppen av selskaper som står bak Live Land, ledet av det britiske firmaet CGG NPA Satellite Mapping, skal utvikle slike tjenester for to av de største jernbaneselskapene i Skottland, Network Rail Scotland og Transport Scotland.
Prosjektet skal også samarbeide med Den britiske geologiske undersøkelsen British Geological Survey, Storbritannias meteorologiske tjeneste UK Met Office, og forskningsinstitusjonen Nottingham Scientific.
Skal holde øye med rasfare også i Norge
- Live Land sammenfatter data fra ulike kilder for å vurdere og overvåke mulige geologiske farer for transport og trafikk, ved å kombinere denne kunnskapen med satellittdata vil sikkerheten og nøyaktigheten for disse analysene øke, sier Roberta Mugellesi ved ESA.
Live Land håper at jernbaneselskaper og trafikkmyndigheter over hele Storbritannia og resten av Europa vil være interessert i de nye tjenestene etter at de har blitt utviklet og testet i Skottland.
Prosjektet er støttet av ESAs program ARTES, Advanced Research in Telecommunications Systems.

Data fra Sentinel-1 og andre satellitter i Copernicus, det store europeiske programmet for miljøovervåking og samfunnssikkerhet, skal brukes til å holde øye med skred- og rasfare også i Norge.
Satellitteknologi for kontroll av jernbanetrafikk
Også satellittkommunikasjon kan gjøre jernbanetrafikk tryggere. Feilfri og rask signalkommunikasjon for styring av jernbanenett er livsviktig både for passasjerer og togtrafikk.
Et pilotprosjekt som utviklere satellittkommunikasjon for togtrafikk er nå under utprøving på Sardinia i Italia.
Her skal prosjektet 3InSat, eller Train Integrated Safety Satellite System, utvikle og teste satellittjenester kompatible med det europeiske systemet som brukes for å styre jernbanetrafikken, the European Railway Traffic Management System, eller ERTMS.
ERTMS brukes i hele Europa og i Kina og New Zealand.
Skal bruke mobilnettverket
ERTMS benytter elektroniske fyrtårn eller transpondere som finnes hver 500 til 1500 meter langs jernbanestrekninger. Disse transponderne er forbundet med et bakkebasert GSM-R-nettverk til kontrollsentre, som også bruker dette nettverket til å kommunisere med togførerne.
Men den nye satellitteknologien for jernbanekommunikasjon bruker allerede eksisterende 3G/4G-mobilnettverk og satellittkommunikasjonstjenester. Dermed er det ikke er nødvendig å bygge transpondere over lange strekninger eller et eget GSM-R-nettverk for togtrafikk.

Slik kan også mindre lønnsomme strekninger med mindre trafikk inkluderes i ERTMS-systemet og føre til tryggere jernbanetrafikk.
3InSat støttes av ARTES 20 (Advanced Research in Telecommunications Systems). Det er bare et av mange prosjekter som ESA støtter for å videreutvikle romteknologi til telekommunikasjonsprodukter og tjenester på jorda.
Enkelte norske prosjekter har også fått støtte av ESAs ARTES-program.