Love me Tinder

En klassisk popmelodi tuner inn den populære sjekke-appen Tinder med tilhørende flørt og romanser.  Temaet er høyaktuelt. Mange reiser på julebesøk til hjemplassen eller til andre steder. Tinder kan da være et nyttig redskap for å bli kjent med nye venner, eller for å avtale  «Tinder-date»; et treff med en person som en har fått kontakt med på Tinder. Appen  ble lansert i 2012 og har ca. 50 000 brukere i Norge, i hovedsak single unge i alderen 25-35 år.  Hvordan opprette profil på Tinder? Hva er suksesskriteriene?  Har appen erstattet «vanlig» sjekking?

Hvordan brukes Tinder? 

Appen er enkel å bruke, og den er gratis. Tinder er koblet mot Facebook, herfra kan en laste ned inntil fem bilder, og oppgi fornavn, interesser og legge ut en kort profiltekst.  Man bestemmer et geografisk område der en kan søke etter andre Tinder-brukere («Tindere»). Om den andre parten får man vite fornavn, alder, samt hvilke venner og «likes» man har felles på Facebook.  Begge parter må «like hverandre for at det skal bli en «match».  Matchen blir utgangspunktet for videre kontakt, som tekstmeldinger.

Selvpresentasjon på Tinder

Hvilke bilder brukes i selvpresentasjonen på Tinder?  Spørsmålet kan besvares med resultater fra en spørreundersøkelse jeg gjennomførte under Forskningsdagene i september i år. Her deltok 114 Tinderbrukere, 59 jenter og 55 gutter.  Resultatene som presenteres, gjelder bare for dette utvalget, og kan ikke generaliseres.  Figuren under viser hvilke typer bilder som legges ut.

Type bilder på Tinder (foto: Berit Skog)

Summen overstiger 100 %, noe som er i tråd med Tinder-praksisen  at en kan laste ned flere bilder.

En klar majoritet, 86 %, deler pene profilbilder/selfies.   Her er en klar kjønnsforskjell; 96 % av jentene og 82 % av guttene poster selfies.  På plass nummer to følger bilder som signaliserer hvilke interesser en har, samt sport- og friluftbilder.  Deretter følger humoristiske - og kroppsbilder.

«Tinderne» plasserer seg dermed sentralt i selfiekulturens vektlegging på å fronte seg selv. Bildene gjenspeiler også en tidstypisk livstiltrend med vekt på utseende, fysisk aktivitet og trening. Friluftsbilder kan i tillegg vise hvor en kommer fra, slik at de også blir en geografisk identitetsmarkør.   «Fjellfien» er en typisk representant for denne trenden, som kjennetegnes ved at en står med armene i været på en fjelltopp. Det signaliserer at en har nådd et mål, samtidig som det har et element av posering: Men synliggjør seg selv og kroppen sin optimalt ved å innta en statuelignende posisjon, noe som ofte kjennetegner «fjellfien».   Bildene på Tinder inkluderer også tilleggsinformasjon ved at klesstil/antrekk, interiør, bøker og sosiale settinger kan bidra til å beskrive hvem den potensielle matchen er.

I tillegg til bildene kan en legge ut en kort profiltekst.  Dette kan være humoristiske tekster, som «I kiss better than I look».  Det kan også være gjengangere:  «Alltid glad og fornøyd, en pakkeløsning»,  eller sitater fra filmer eller tv-serier. Tekstene kan signalisere hvilke egenskaper en ønsker å vise, som morsom, interessant, jordnær, sporty (Jakobsen 2015). Bilder og tekst utgjør referanserammen for å vekke interesse, og kan kalles første trinn i et bli-kjent-prosjekt før neste fase med flørt og dating.

Hvorfor er du på Tinder?

Figuren under viser andel som har svart «ja» til  hver påstand om hvorfor de bruker Tinder. Her fremgår det at det er flere grunner til å bruke Tinder, dette fordi sum prosent overstiger 100.

Grunner til å være på Tinder. (foto: Berit Skog)

Å finne kjæreste/partner topper lista over grunner til å være på Tinder, tett etterfulgt av å kikke på andres profiler.   Det siste understøtter den betydning bilder har i selveksponeringen på denne appen, og hvorfor dette vektlegges av brukerne.

Flørting  40 % er på Tinder for å flørte, appen er velegnet til å sende flørtemeldinger, og er her på linje med andre flørtekanalser, som Facebook og Snapchat,

Flest mulig matcher: Omalg 25 %  bruker appen for å finne så mange matcher som mulig, dvs. personer som gjensidig har «likt» hverandre.  Jakten på mange matcher kan fortone seg som en digital selskapslek og et ledd i en konkurranse mellom venner.

Å finne venner er også et motiv for å bruke Tinder, dette gjelder 10 % av brukerne i denne studien. Et eksempel på dette er når en bruker appen til å finne noen å gå ut sammen med når en er på ferie alene, eller når en ønsker  å bli kjent med noen når en flytter til et nytt sted. Tinder kan følgelig også brukes til å danne vennskap og sosiale nettverk, og ikke bare til å opprette romantiske forbindelser.

Sex som motiv for å være på Tinder

Deltagerne svarte også på spørsmål om de var på Tinder for å finne noen å ha sex med. Figuren under viser svarfordelingen.

På Tinder for å oppnå sex? (foto: Beirt Skog)

Ca. 40 % svarer «ja» til at bruker Tinder for å finne noen de kan ha sex med, 56 % svarer «nei», mens 4 % ikke ville svare på spørsmålet.   Her er det en klar kjønnsforskjell: 60 % av guttene er på Tinder for å finne en sexpartner, mens dette gjelder for 23 % av jentene.   

En leserundersøkelse som Adresseavisen gjennomførte blant 1089 Tinderbrukere, viser at 34 % bruker appen for å finne en sex-partner. Ellers fremgår det at 47 % ønsker å finne en kjæreste, mens 8 % vil finne nye venner.   Dette understøtter tallene i min studie.

Tinder og sjekkekultur    

Tinder appellerer til selfie-generasjonen, som kjent med å presentere seg via bilder og tekst på andre sosiale medier.  En kan bruke tid på både å velge bilder og tekst for å fremstå så attraktiv som mulig, og også for å kikke på andre og for å finne «matcher». Det sterke fokuset på bilder har generert bruksanvisninger for hvilke type profilbilder en bør/ikke bør dele på denne appen.  Et annet poeng er «smitteeffekten». Man ser hvordan andre profilerer seg, og bruker dette som inspirasjon for hvordan en fremstiller seg selv.   

Selvpresentasjonsstrategiene på Tinder kan også ha negative sider. Folk kan bli «ført bak lyset».  Bildene som er lastet ned fra Facebook, er ofte justert med fargepaletter på Instagram eller med andre billedprogram.  En kan eksempelvis korrigere kropp og utseende, slik at fremstår som mer veltrent og slank enn en er.  Også på chatten kan en tilskrive seg egenskaper en ikke har, som når beskrivelsen av å være sosial og utadvendt viser seg å samvariere sterkt med alkoholinntaket.  På en Tinder-date kan man erfare at et avtalt, ordinært bli-kjenttreff viser seg å handle om å oppnå sex med daten (Jakobsen 2015).

Tinder er videre kritisert for å være for overfladisk. Appen fokuserer sterkt på utseende som grunnlag for å finne en «match». Dette er nødvendigvis ikke den ultimate tiltrekningsfaktor, og erstatter ikke et personlig møte og å bli kjent med en person.  Det er videre viktig å unngå at leting etter matcher blir en selskapslek og en intern konkurranse.

Kjæreste via Tinder   

Tinderlogo. (Foto: Tinder)

Tinder kan likeval beskrives som en effektiv og praktisk måte å møtes på. I tillegg teller bilder, profiltekst og muligheten til å bruke appen med ulike formål som klare suksesskriterier. Det er også blitt så vanlig å bruke sjekkeapper at det ikke er flaut å fortelle at en har funnet kjæresten på Tinder.  Over halvparten av «Tinderne» i studien, 53 %, svarer at de har møtt noen i virkeligheten som de er blitt kjent med på Tinder.   Og interessant nok har ca. 20 % blitt kjæreste med en de har truffet på Tinder

Appen er også språklig trendsettende, begrepet Tinder-dates er et eksempel på dette. Og det kan forventes at «Tinderne» vil benytte juleferien slik at den også resulterer i «matcher» og Tinder-dates.   

 

Referanser

Jakobsen, Annette  (2015):  « Fra match til møte. En kvalitativ studie av unge voksnes bruk av Tinder», Masteroppgave, ISS, NTNUSkog,

Skog, Berit (2014): Tinder-undersøkelse 2014 Http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10883470.ece

Powered by Labrador CMS