Planter gir beskjed når de er i ferd med å tørste i hjel. Men lydene de lager, er umulige for mennesker å høre.

Planter skriker når de er stresset, ifølge ny studie

Har du dårlig samvittighet for at du glemmer å vanne planten i vinduskarmen? En ny studie viser at planter faktisk kan si fra når de er tørre eller skadde.

Du behøver nok ikke la samvittigheten plage deg. Hylene er nemlig så høyfrekvente at det menneskelige øret ikke kan merke dem.

Forskere ved Tel Aviv University skriver i en ny studie at de har plukket opp såkalte ultrasoniske lyder fra både tørre og skadde planter. De kan også vite tilstanden til en plante kun fra de skylyse tonene den gir fra seg.

Tidligere studier har vist at det under tørke danner seg luftbobler som sprekker og skaper vibrasjoner i planter. Forskerne i denne studien ønsket å vite om plantelyder kunne høres i luften lenger unna.

Det er allerede er kjent at planter under stress kan endre farger, lukt og form. Men studien satte seg fore å finne ut om planter også gir fra seg lyder når de blir stresset, som dyr kan finne på å gjøre.

– Disse funnene kan endre måten vi tenker på planteriket. Det har vært ansett som nesten stille inntil nå, skriver forskerne i studien.

Tørke og sår

Forskerne har sett på tre grupper med planter. En av gruppene nektet de vann. En annen gruppe fikk stilkene sine skåret over. En tredje fungerte som referanse, og fikk være i fred. Plantene stod enten i lydtette esker, eller i åpne drivhus.

Med mikrofoner stilt opp ved hver gruppe, var det klart for å høre vekstene visle.

Ti centimeter fra tomat- og tobakksplantene plukket forskernes mikrofoner opp høyfrekvente lyder, i området mellom 20 og 100 kilohertz. Ifølge studien kan de lyse «skrikene» kunne høres opp til fem meter unna av enkelte organismer.

Tørkede tomatplanter ga fra seg lyd omtrent 35 ganger i timen, mens de med kuttede stengler lagde lyd 25 ganger. Hos tobakksplanter var forholdet annerledes, der tørkede planter «ropte» 11 ganger i timen, mens kuttede ropte 15.

Til sammenligning slapp urørte planter ut en lyd mindre enn én gang i timen i snitt.

Resultatet er at forskerne mener det for første gang er bevist at planter gir fra seg lyd under stressende forhold. Forskerne fant også lignende lyder i andre plagede planter, som hos en type kaktus.

Lyd-diagnose

Forskerne satte seg også fore å se om de kunne klare å skille mellom lydene som en tørr og en skadd plante ga fra seg.

For å gjøre dette brukte de kunstig intelligens, som var trent til å skille mellom plantelyder og annen bakgrunnsstøy.

Med denne metoden lykkes forskerne i å finne ut hva som feilet planten, kun basert på lyden den ga fra seg. De kunne med andre ord skille mellom «jeg tørster» og «au!».

Forskerne mener at resultatene deres antyder at dyr og kanskje også andre planter kan bruke disse lydene til å finne ut hvordan planten har det.

Det kan tenkes at for eksempel møll kan lytte etter plantelydene for å vurdere hvorvidt planten er et godt sted å legge fra seg egg. Forskerne sier at dette kun er spekulasjoner, fram til de kan observere hvorvidt møll reagerer på plantelyder.

De skriver at flere undersøkelser kan gi bedre forståelse av hvordan planter opererer og deres rolle i økosystemer. Forskerne skriver også at det kan få en betydelig innvirkning på jordbruk. Fremtidige bønder kan kanskje i fremtiden lytte etter tørste «rop» fra plantene og på den måten få sunnere planter.

Usikkerhet

Forskerne testet ikke om plantene også ga fra seg lyd om de ble utsatt for sykdom, saltoverdose eller ugreie temperaturer.

Edward Farmer er professor i plante-molekylærbiologi ved University of Lausanne i Sveits, og kommenterte funnene i New Scientist.

Der sa han at han tviler på at lyder fra planter er en av grunnene bak insekt-valg og at det finnes flere andre gode forklaringer.

Ifølge Farmer er den mest sannsynlige årsaken til lydene kavitasjon, som er dannelsen av luftbobler i stilkene. Han er derimot skeptisk, og sier at studien ikke tok hensyn til lyden selve jorden lager når den tørker, samt andre bakgrunnslyder.

En annen kilde New Scientist har snakket med, er noe mindre skeptisk.

– Forslaget om at lydene tørre planter lager kan brukes i presisjons-jordbruk virker gjennomførebar, hvis det ikke blir for dyrt å sette opp ute på jordene, sier Anne Visscher ved Royal Botanic Gardens i Storbritannia.

I. Khait mfl. «Plants emit informative airborne sounds under stress». Cell, 30. mars 2023, 02. desember 2019. doi: 10.1016/j.cell.2023.03.009.

Endret 12.6.2023: I en tidligere versjon av denne saken sto det at studien ennå ikke var fagfellevurdert. Det er den nå, og studien er blitt publisert i Cell.