Madrasati - fremtiden for Midt-Østen?

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne uken har jeg hatt gleden av å delta på samling i Jordan med 200 ”unge globale ledere” utpekt av World Economic Forum. Dette var min første samling i dette nettverket og jeg var spent på å møte personligheter fra media, kultur, politikk, næringsliv og frivillige organisasjoner fra hele verden. Her møtte jeg alt i fra medialedere fra Economist, Washington Post, til Skype sjef Josh Silverman, You-Tube grunlegger Chad Hurley og grunnlegger av Wikipedia Jimmy Wales.

Det var likevel lederne fra frivillig sektor i Midt-Østen som gjorde mest inntrykk på meg med sine historier, og jeg traff Orzala Ashrat Nemat, som leder HAWCA i Afghanistan. (Humanitarian Assistance for the Women and Children of Afghanistan. Hun har siden Taliban regjerte, i hemmelighet, organisert og gjennomført lese- og skriveopplæring, for jenter og kvinner i landet. Orzala samarbeider blant annet med PRIO i Norge og skal til PRIO i Oslo nå 28. mai for å fortelle om situasjonen til kvinner og barn i Afghanistan. Som vi vet har Taliban nå begynt med angrep mot barn igjen i Afghanistan og dette for å vise ”makt, og skremme befolkningen fra å ta utdanning.” sier Orzala.

Utdanning er det Jordan satser mest på og dette i et land der 70 prosent av befolkningen er under 30 år. Det er kun gjennom en god utdannelse vi kan kvalifisere våre unge til et liv der de selv kan skape nye bedrifter eller jobbe i det offentlige var holdningen, og dette synes jeg er veldig bra, og det fortjener vårt engasjement og konkrete støtte fra Norge.

Dronning Rania av Jordan var vertskap for vårt opphold, og hun organiserte oss i grupper som dro ut til hennes ulike stiftelser i Jordan. Jeg valgte ”Madrasati” (Min skole) og besøkte sammen med ti andre en skole for hørselshemmende barn og ungdom i østre Amman, som er den fattige delen av byen. Her møtte vi barnehagebarn, og skolebarn opp til 14 år sammen med lærerne som alle var trent i tegnspråk og som var spesialpedagoger.

Madrasati prosjektet bygger på ideen om privat-offentlig samarbeid for å gi Jordanske barn en god utdannelse i ”oppussede skoler.” Jordanske bedrifter og internasjonale organisasjoner sponsor en eller flere skoler, og myndighetene matcher deres bidrag. Omtrent 500 Jordanske barneskoler er i en så elendig forfatning at barna verken får rent vann, toalett som virker eller skolemateriell. Madrasati støttes også av UNICEF og nå er 100 skoler pusset opp i Jordan og tanken er å få dette til over hele Midt-Østen. Noe for Norske myndigheter? Vi har jo et sterkt engasjement i regionen.

Skolen vi besøkte i Amman var pusset opp i offentlig/privat samarbeid, og barna hadde nå rent drikkevann og ”akseptable forhold” for læring. Det som likevel mangler fortalte rektoren, var kvalifisering av lærerne og gjerne ”twinning” med en annen skole i et annet land, der lærerne kunne få utveksle erfaringer om riktige læringsmetoder m.m.

Josh Silverman i Skype og den sosialdemokratiske visepresidenten i det Sveitsiske parlamentet Pascale Bruderer vil koordinere vår felles oppfølging og vi satser på å bygge et nettverk av skoler rundt i verden som kan samarbeide med Madrasati-skolene i Midt-Østen. Helt konkret betyr dette videolink med konferanser med andre lærere, bedre læringsmateriell gjennom innsamlinger i bedrifter og støtte fra nettverket av Unge Globale Ledere til fundraising. Jeg gleder meg å til å få med norske skoler og myndigheter på dette!

 

Powered by Labrador CMS