Antigravitasjon NÅ!

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter flere dager med armene over hodet i et ærlig forsøk på å male et stort og gjenstridig tretak er det en ting som er opplagt:

Jeg trenger antigravitasjon, og jeg trenger det NÅ!

Bare tenk: I tillegg til arbeidslamper, penselruller, dekkpapp og maleklær så setter jeg opp en dings - en tyngdevender - som snur tyngdekraften i det aktuelle rommet. Gulv blir tak og omvendt, og (etter litt akrobatikk for å komme inn i rommet) kan jeg krabbe rundt og male under meg i stedet for over.

Nå har moderne fysikk dessverre absolutt ingen ide om hvordan en tyngdevender eventuelt skulle lages, men man kan jo ikke la det stoppe seg. Hvilke muligheter har vi?

Hovedproblemet er at tyngdekraft, eller gravitasjon, i dag ikke sees på som en kraft i det hele tatt. Følger vi Einsteins generelle relativitetsteori, publisert i 1916, så er verden rundt oss bøyd inn i en fjerde dimensjon. Denne bøyingen er det vi merker som en kraft som trekker alle ting med masse - eller mer korrekt: alle ting med energi - mot hverandre. Deg mot jorden, deg mot meg, meg mot taket, men dessverre enda mer meg mot gulvet og jorden under det. Ingenting vi vet om kan gjøre noe med denne krumningen. Så lenge jorden er der så vil den dra oss mot seg. Jeg kunne eventuelt ha plassert en planet med dobbelt så stor masse som jorden over taket på huset mitt, men dette virker både noe stormannsgalt og en smule upraktisk.

Et av de store spørsmålene innen moderne fysikk er hvorvidt vi kan forene relativitetsteoriens beskrivelse av gravitasjon med kvantemekanikk. De andre naturkreftene - elektromagnetisme, svak kjernekraft og sterk kjernekraft - beskrives på en helt annen måte enn mystiske krumninger. At jeg kan føle varmen fra en ovn skyldes små partikler kalt fotoner, bittesmå vesener som vi sier bærer den elektromagnetiske kraften. Finnes det også en partikkel for tyngdekraften? Et graviton? Vi vet rett og slett ikke. Hvis vi finner et sånt så kunne vi kanskje også finne et mot-graviton, som motvirker tyngdekraften? Neppe, sier moderne fysikk, men setter seg deretter tilbake i lenestolen og tenner pipen med en tenksom mine. Egentlig vet jeg ikke, sier moderne fysikk, tyngdekraft er noe jeg ikke er ferdig med å tenke på.

Moderne fysikk kan med andre ord ikke hjelpe meg med å male akkurat dette taket… Finnes andre muligheter? Vi vet hva Michelangelo ville gjort, men jeg har ikke lyst til å bygge en stor rampe i kjellerstuen. Hva ville McGyver gjort?

Noe som vi vet kan “motvirke” tyngdekraft er rotasjon. Bare prøv å svinge en full vannbøtte over hodet. Vannet faller ikke ut, siden rotasjonen skaper en akselerasjon motsatt vei av tyngdekraften. Men ikke slutt å svinge, for da blir du våt… Jeg kunne med andre ord rotert rommet jeg skal male rundt en akse satt langs gulvet. I fremtiden bygger vi kanskje hus for å ta hensyn til slike problemer, og vil som konsekvens kunne velge om vi i dag vil bo på gulvet, taket eller en av veggene. I fremtiden… Mitt trehus fra 70-tallet er dessverre ikke så visjonært konstruert. En alternativ mulighet ville jo vært å snu hele huset på hodet for en stund, men heller ikke det virker særlig praktisk. (Selv om barna mine egentlig er ekspertene på sånt…)

En annen mulighet er å få meg opp i taket ved hjelp av andre naturkrefter. Strengt tatt er vel ikke dette antigravitasjon, men skitt la gå - målet er å male. Det enkleste er da kanskje magnetsko, men det krever at taket er magnetisert. Mitt er ikke det (jeg har sjekket). Sko med sugekopper er en tanke, men jeg stoler ikke helt på sånne og dessuten er gulvet av betong så jeg har lite lyst til å falle ned på det. Blodstrømmen i kroppen er dessuten et større problem med alle disse løsningene.

Mer aktuelt er da heller å dekke gulvet med små utløp for luft, omtrent som et Air Hockey-bord. Skru disse høyt nok og de burde kunne få nok kraft til å løfte meg mot taket. Kanskje jeg til og med kunne ligge og sveve behagelig på ryggen mens jeg maler vakre fresker på taket som egentlig skulle bli hvitt – uten å bygge en rampe? Av teknisk ikke helt umulige løsninger er nok dette den mest brukbare jeg kommer på - men jeg innrømmer gjerne at heller ikke den er noe å bli rik oppfinner på.

Den siste muligheten er å taste inn ‘antigravity’ i google og se hva som dukker opp. Det kan anbefales. Antall mer eller mindre helsprø ting folk har tenkt på, foreslått, testet ut og prøvd å ta patent på er ganske fascinerende. Og med litt flaks kommer du også over Scientific Americans spalte ved samme navn, blant annet med artikler av skeptiker-guru Michael Schermer.  Dermed har du (evt jeg…) såpass mye gøy å lese på at videre takmaling godt kan få vente til i morgen.

Men, o kloke leser av forskning.no: Hva tror DU McGyver ville gjort? Hva ville du gjort? Kommenter og fabuler i kommentarfeltet under. Beste forslag belønnes med en andel i en Nobelpris i fysikk dersom det viser seg å være ekte antigravitasjon…