København i klimarus

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Noen av journalistene med tilgang til klimamøtet i Bella-senteret i København. (Foto: Getty Images)

Klimamøtet er i gang i konferansesenteret Bella i København. Her møtes tusenvis av delegater til forhandlinger og hele 3500 journalister har fått akkredittering med tilgang til senteret.

I tillegg er senteret fullt av ulike selskaper og organisasjoner som prøver så godt de kan å påvirke forhandlingene.

Selv om det gigantiske konferansesenteret bare rommer 15 000 mennesker, har nesten 35 000 stykker bedt om å delta. Derfor vil delegatene få adgang til senteret gjennom et kvotesystem.

Men til tross for en noe broket åpning, hvor blant annet noen afrikanske delegater ifølge Dagbladet ble nektet adgang, gikk den første dagen av møtet stort sett som planlagt.

Tonen er også mer positiv nå som møtet er i gang, og Lars Løkke Rasmussen, den danske statsministeren, sa i sin åpningstale at en klimaavtale nå er innenfor rekkevidde.

Lederen for FNs miljøprgram (UNEP), Achim Steiner, sier til Aftenposten at kloden er nærmere en klimaavtale enn mange tror.

- De som vil snakke ned utsiktene til klimaforhandlingene gjør det for sine grunner. Men vi er mye nærmere å nå målet enn de fleste tror. Én av grunnene er at de mer skeptiske fokuserer på avstanden mellom partene, i stedet for hvor langt vi allerede er kommet, sier han.

COP15-nettsiden kan du se både opptak og direktesendinger av det som foregår inne på konferansesenteret.

Her kan du se filmen som ble vist til alle delegatene da møtet startet:

Men det er ikke bare i Bella-senteret det skjer ting de neste par ukene. Københavns gater er fulle av ulike arrangementer og stands, holdningskampanjer, lanseringer og rene reklamestunts.

På hvert eneste gatehjørne i sentrum av byen deles det ut løpesedler, blader og oppfordringer om å leve mer miljøvennlig.

Store arrangementer, som det såkalte “folkets klimamøte” Klimaforum09 og reklamebransjens enorme Hopenhagen-stand, frister forbipasserende juleshoppere med tankevekkende diskusjoner, gratiskonserter og organisk mat.

Alt dreier seg om klimaforandringer her, og selskaper som Coca Cola, Statoil og Siemens sponser blant annet smeltende isbjørner og enorme ballonger som viser hvor mye plass et tonn CO2 egentlig tar.

[gallery:1]

Powered by Labrador CMS