Hjelpsomme gamle gubber i filial? Nei, vi trenger ny purpose – modig, nysgjerrig, ansvarlig, DNB!

Dnb har nå med brask og bram lansert sin nye strategi og merkevare. De trengte ny purpose! Som organisasjonsforsker skal jeg nå se på dette fenomenet. En forsker skal plassere deg selv i forhold til forskningsobjektet slik at leseren vet hvem du er. Jeg skal derfor starte med å tilkjennegi at mine kunnskaper om bank er ganske begrenset.

Jeg fikk mine grunnleggende kunnskaper fra min bestemor, som var født i 1899 – så det forteller jo det meste. Kunnskapen var at pengene jeg fikk i en eller annen sammenheng skulle legges på sparebøssa og spares ikke brukes på godteri og annet tull. Sparebøssa mi var en Ludvig fra Flåklypa, som jeg sammen med bestemor leverte i sparebanken hvor bankmannen hadde en hemmelig nøkkel og som gjorde at pengene forsvant for min tilgjengelighet og inn i bankens store hvelv. Med dette utgangspunktet har jeg derfor sett på DNB sin nye strategi og merkevare.

Dnb skal bli lettere på foten og kjappere i vendingene sier de. Derfor har det vært nødvendig med en stor prosess som har vært hjemmelaget med over 60 workshop og hvor man har utviklet en ny purpose. Selv kjøper jeg alltid Noras hjemmelaget syltetøy så jeg skjønner godt at de valgte å gjøre dette selv, selv om det har blitt noen møter underveis.

At Dnb nå har byttet ut de gamle verdiene med nye sier seg selv. Hvem vil vel være hjelpsom, profesjonell og initiativrik når man nettopp har lagt ned 59 filialer og sagt opp 600 ansatte med massiv kritikk for ustabile nettbank og villedende markedsføring av spareprodukter – for det var jo ikke så hjelpsom og profesjonell banken skulle være?

Nå derimot har banken fått en ny purpose, og viktigheten av det sier seg selv: «purpose is the beating heart of your company. And if you can’t feel its pulse, then your business may soon be dead.” Så derfor har banken fått nye verdier, litt mer up to date vil jeg anta: nå gjelder nysgjerrig, modig og ansvarlig. Og siden jeg ikke umiddelbart forsto hvorfor disse verdiene var bedre, annerledes eller relevante for meg som kunde fikk jeg hjelp av banken selv til å forklare i linken nederst.

«Vi må bli mer nysgjerrige og trives bedre i en verden av teknologiske endringer. Også må vi bli tøffere og stille flere spørsmål og her kommer modig inn. Vi må tørre å ta beslutninger selv om terrenget er uoversiktlig. Ansvarligheten går på å skape verdier på en bærekraftig måte.»

Og nå forstår jeg hvorfor logoen er grønn, det er jo der bærekraften kommer inn – litt som å gå i skogen når du sitter foran nettbanken og betaler regninger og ser at saldoen synker for hvert tastetrykk – for da er det mindre å bruke på fest og moro og døgnfluer.

Selve lanseringen ble foretatt på en søndag slik at det ikke skulle gå ut over banktjenester og strategien har fått navnet «4 the Future». Dette skal bringe Dnb inn i nye 200 år som bank, men det beste av alt er at «det blir ingen raske omveltninger i organisasjonen» ifølge Dnb. Det la de jo tross alt bak seg i 2016, da 600 ansatte mistet jobben. For nå ser vi bare fremover, de gamle hjelpsomme gubbene i filialen som hadde hemmelig nøkkel til Ludvik-sparebøssa er tross alt historie.

Om Dnb sin kampanje:

http://kampanje.com/design/2017/10/dnb-vraker-gamle-verdier-har-funnet-sin-nye-purpose-design-og-logo/

Om identitet i organisasjoner:

http://www.magma.no/identitetsutvikling-i-moderne-organisasjoner

Powered by Labrador CMS