Tenker du på jobbdating? Da bør du pynte brura!

Hvis du var blant de som lå i hengekøya i sommer og drømte og ny jobb, ja da er det på tide og finne ut hva som kreves i disse dager.

I dag finnes det 18 000 ledige stillinger på finn.no, og hvem som helst skulle tro at det var mulig for en helt vanlig arbeider å få seg jobb. Men den gang ei. Jeg har nemlig sett på hva bedrifter ønsker seg og det er ikke smått. Har du kanalstrategisk falkeblikk? I så fall kan København kommune være noe for deg! Og vet du ikke hva eller hvordan du skal få kanalstrategisk falkeblikk er du trolig ikke alene. Det er da du må pynte brura!

I dagens jobbsøkermarked holder det ikke med et par studiepoeng og sånn passe sosial. Det er din personlighet som teller: «Det er derfor først og fremst personligheten din som vil avgjøre om du lykkes. Du må være ambisiøs og ha energien og utholdenheten som skal til for å sette deg og nå høye mål. Når du lover noe, leverer du derfor også alltid som avtalt, og du har oversikt over alle detaljer. Det gjelder overfor både kunder og kolleger – som du selvfølgelig gjerne hjelper når du kan.» sier en bedrift i sin jobbannonse.

I jobbannonser er det noen egenskaper som går igjen:

Spennende

Kreativ

Visjonær

Strategisk

Driftig

Lidenskapelig

Raus

Og noen vil ha personer som er

Morsomme

Lekende

Etter å ha pløyd gjennom en del stillingsannonser skal man jo tro at ingen noen gang blir ansatt, for hvem er vel slik?

I dag skal du ikke bare gå på jobb, selge fritiden din mot lønn og gå hjem igjen etterpå, nei du skal være lidenskapelig opptatt av jobben din, du skal ofre alt for sjefen din og «kundene». Du skal aldri ha en dårlig dag, du skal ikke mislike en arbeidsoppgave og for all del ingen bør mislike deg – selv ikke om du er HR sjef og ansatt for å kontrollere og si opp folk.

 

Så skal du ut på jobbdating – ja da må du huske å tilpasse din personlighet til arbeidsgivers ønsker. Og hvis du ikke vet hvordan du gjør det kan du få tips hos diverse konsulentselskaper, blant annet sies det: «Kanskje hadde du ikke selv sett at dine kvalifikasjoner gjorde deg til rett kandidat for akkurat denne jobben? Bedre oversikt over din faglige- og erfaringsbaserte kompetanse vil gi deg bedre selvinnsikt på veien mot din nye jobb.»

 

Så fortvil ikke – uansett hvor kjedelig og middelmådig du føler deg – har du mye erfaring og kompetanse som gjør deg strategisk, kreativ visjonær og morsom – du må bare finne de rette eksemplene.

For husk bedriftene, på sine nettsider eller i jobbannonsen, viser også sine glansbilder som innovative, løsningsdyktige og med et godt sosialt miljø, det snakkes jo ikke om kontrollerende sjefer, kranglete medarbeidere eller andre mindre heldige sider ved bedriften.

Så å ha pynta brura, med litt hvite løgner er helt innafor hvis du synes du er en helt normal arbeidstaker som gjør så godt du kan!

 

Vil du lese mer om «branding» eller «merkevarebygging» så finner du to bidrag her:

Alvesson & Spiser (2016). The stupidity paradox: the power and pitfalls of functional stupidity at work, kap. 7: Branding-Induced Stupidity.

Jan Ch. Karlsson: Organizational misbehaviour in the workplace. Narratives of dignity and resistance. (2012) Basingstoke: Palgrave Macmillan.