Tillitsbasert ledelse: Ikke prøv dette hjemme!
Vet du hva tillit er? spør lærlingen (7). Og selvsagt vet jeg det – jeg har jo gått på kurs i tillitsbasert ledelse. Men før jeg får svart – svarer lærlingen selv: Det betyr å stole på folk! Jo, jo, jeg følger jo bare HMS-systemet vårt. Litt orden og reda må vi tross alt ha – selv om vi er en liten organisasjon.
Jeg forsøker meg på at det er viktig å ha fokus på at de rutinebaserte oppgavene blir utført nøyaktig og effektivt – jeg har tross alt lest mye ledelsesteori. Derfor stå jeg bare her på badet for å gi deg råd og vise deg den mest effektive måten – det er vel ikke noe galt i det? Jeg klarer dette selv, sier lærlingen, og det er ingen åpning for videre diskusjon.
Lærlingen vil utføre oppgavene uten at jeg står over ryggen hans, som han sier. – Jeg gjør dette hver dag og har du forresten noe å innvende? Når skal jeg egentlig få pusse tennene alene? – Du må ha opplæring og med fordel kan du gjennomføre kurset vi har blitt tilbudt og dermed få kompetansebevis. Det ville i grunnen være betryggende for alle parter, sier jeg.
Heldigvis kommer IT-sjefen (16) og forteller at datasystemet nå er opp og går igjen. At han ser at alle er logget på og at systemet fungerer nå med både på opp- og nedlasting. Som leder blir jeg vekket av nysgjerrighet: Kan du se at alle er logget på? Selvsagt ser jeg det, sier IT-sjefen, det kommer opp et grønt lys på de brukerne som er logget på. Det er jo fantastisk! Nå kan jeg faktisk se om medarbeiderne jobber, og jeg tenker da spesielt på advokaten (15).
På personalmøte informerer jeg om at fremover vil det bli mye lettere for alle med hjemmekontor, ikke noe problem. Nye tekniske løsninger har gjort det mulig at jeg som leder nå kan se når dere er pålogget, og dermed vet jeg at dere leser mail og er tilgjengelige, og det er et veldig stort fremskritt og vil åpenbart gi mer fleksibilitet i organisasjonen. Så langt, så vel. Jeg hadde forberedt meg og lagt det frem på en positiv og fremoverlent måte – her er jeg på offensiven.
Selvsagt der kom det en håndsopprekning, og gjett fra hvem, jo advokaten. Han sier: Det er veldig bra at vi nå blir en mer moderne bedrift, hvor hjemmekontor er naturlig del av organisasjonens arbeidsformer, slik har det selvsagt vært i store deler av arbeidslivet allerede. Jo, nå har ikke vi i Sørensen & Co alltid vært de første til å prøve nye ting, men nå er jeg som leder på ballen. Ingen grunn til at vi skal være i bakevja lenger, sier jeg.
Der er bare det, innvender advokaten, at mange av mine arbeidsoppgaver er av en slik karakter at jeg jobber best når jeg er avlogget maskinen. Når jeg sitter i sofaen og grubler over viktige problemstillinger, da jobber jeg best. Så derfor må jeg ha meg frabedt å skulle være pålogget og tilgjengelig – det er faktisk til hinder for mitt viktige arbeide. Jo, jo, du trenger jo ikke være pålogget hele tiden, men sånn innimellom, sånn at jeg vet at du leser e-post og viktig informasjon. Og forresten man kan jo ikke gruble en hel dag, ja liksom ligge på sofaen med øynene igjen å jobbe. Heldigvis hører jeg IT-sjefen humre. Den satt – jeg mistenker nemlig at advokaten tar seg en høneblund i arbeidstiden. Der var jeg på offensiven igjen.
Har du sett Norges lovsamling? spør advokaten. Vet du hvor stor og omfattende den er? Tror du at det bare er å slå opp og så finner du den relevante loven? Det er ikke uten grunn at dette er et langt studie – det krever stor grad av selvstendighet og refleksjon for å utføre jobben med en viss standard, og vi er vel tross alt opptatt av kvalitet i denne bedriften?
Vi fortsetter selvsagt med hjemmekontor og utvider denne praksisen, men den må være tillitsbasert. Ingen kontroll av grønne lys eller andre finurlige tekniske løsninger. Det viser seg at medarbeidere som får tillit, leverer de beste resultatene. Vi har diskutert dette i klubben, og det er så langt vi kan strekke oss, sier advokaten og nå har han tatt på seg fagforeningshatten.
Selvsagt har vi tillitsbasert ledelse her i bedriften, men HMS-rutinene må kontrolleres og noen må gjøre det, og hva skal jeg ellers gjøre som leder? Ligge på sofaen og reflektere?
I denne artikkelen fra NRK kan du lese mer om tillit i arbeidslivet.
(Foto på forsiden: Colourbox)