Slik kan en fullvoksen Plateosaurus ha sett ut.

Forskere fant en ung dinosaur som lignet på foreldrene sine

Tyske dinosaurforskere har for første gang beskrevet et nesten helt skjelett av en ung Plateosaurus. De oppdaget at den unge dinosauren lignet veldig på foreldrene sine.

For rundt 220 millioner år siden vandret den planteetende dinosauren Plateosaurus rundt i Sentral-Europa.

Nå har forskere ved Universitetet i Bonn i Tyskland for første gang beskrevet et nesten fullverdig skjelett av en ung Plateosaurus, ifølge en pressemelding fra universitetet. Studien ble publisert i tidsskriftet Acta Paleontologica Poloncia.

Fabian er navnet

Fossilet av den unge Plateosaurusen fikk navnet Fabian.

Fabian ble oppdaget i 2015 i et utgravingsområde i Frick i Sveits. Nå vises fossilet i det lokale dinosaurmuseet.

En fullvoksen Plateosaurus kunne bli mellom 5 og 10 meter lang og kunne veie over 4 tonn.

– Basert på lengden på ryggvirvlene anslår vi den totale lengden til individet å være rundt 2-3 meter lang med en vekt på cirka 40-60 kilo, sier Darius Nau i presemeldingen. Han fikk undersøke skjelettet til bacheloroppgaven sin.

Størrelsen gjorde at forskerne trodde at Fabian var en dino-unge. Denne antakelsen ble også bekreftet av at ryggraden ikke hadde lukket seg enda.

Beinlag

For å studere dinosaurer ser forskerne ofte på et stort antall skjeletter, som de finner i såkalte beinlag.

Beinlag er steder der mange dyr sank ned i gjørmen og døde. Yngre dyr har likevel knapt blitt funnet i disse beinlagene før nå.

– De mindre individene sank sannsynligvis ikke så lett inn i gjørma og er derfor underrepresentert i beinlagene, forklarer studieveileder Martin Sander i pressemeldingen. Han er professor ved Universitetet i Bonn.

Lignet på sine foreldre

Forskerne kunne se at den unge dinosauren lignet på sine eldre slektninger.

– Hendene og nakken på de yngre kan være litt lengre, armbeinene litt kortere og slankere. Men generelt er variasjonene relativt små sammenlignet med variasjonen innen arten generelt, og også sammenlignet med andre dinosaurer, sier Nau.

Jørn Harald Hurum er professor ved Norsk senter for Paleontologi. Han sier at en slik likhet mellom voksne og barn ikke er særlig vanlig blant dinosaurer.

– Hos andre dinosaurer er det veldig stor forskjell på den voksne og ungene. Flere av de små dinosaurene som tidligere har blitt beskrevet er jo egentlig unger av dinosaurer som ser annerledes ut, sier Hurum til forskning.no.

Funnet av den unge dinosauren kan si oss noe om hvordan disse dyrene levde.

– Denne er nå funnet i beinlag sammen med voksne, og det er ganske kult. Det tyder på at de har flokker med både unger og voksne. Litt som vi ser blant pattedyr i dag, sier Hurum.

Hvorvidt det var vanlig for dinosaurer å holde sammen i flokker er nemlig ganske uvisst.

– Vi vet veldig lite om det. Vi vet at noen dinosaurer hadde flokker, og vi kan se ut fra blant annet fotspor at det var foreldre og barn som gikk sammen, sier Hurum.

– Vi finner små puslespillbrikker av livets historie som til sammen gir oss en bedre forståelse av historien før det var mennesker. Dette er en liten puslespillbrikke, som viser at de faktisk var ganske like hele veien, sier han.

Martin Sander m.fl: Postcranial osteology of the first early-stage juvenile skeleton of Plateosaurus trossingensis from the Norian of Frick, Switzerland, Acta Paleontologica Poloncia, november 2020