Her ser du haiene som forskerne fanget inn. Alle haiene som var med i forsøket ble sluppet fri etterpå.

Haier kan svømme etter jordas magnetfelt

Mange haier drar ut på lange reiser, men vender alltid tilbake til stedet de ble født. Hvordan finner de veien?

Under vann er det skikkelig vanskelig å finne veien. I vannet ser man bare noen meter framover. Og midt ute på havet er det ingen fjell eller andre ting å navigere etter.

Hvordan kan haiene da finne veien tilbake til stedet de ble født?

Forskerne har hatt noen mistanker.

En av dem handler om magnetisme.

Jorda er en magnet

Hele jordkloden er en gigantisk kjempemagnet.

Akkurat på samme måte som små magneter, har jorda en nordpol og en sørpol. Magnetfeltet til jorda strekker seg rundt hele kloden.

Det er nettopp dette som gjør at nåla i et kompass alltid stiller seg med den røde enden av pila mot nord.

Noen dyr kan kjenne magnetfeltet

Undersøkelser har vist at noen dyr kan kjenne igjen mønster i magnetfeltet til jordkloden, og bruke det som et slags kart.

Forsker Bryan Keller og samarbeidspartnerne hans lurte på om noen haier kan bruke dette kartet til å finne veien hjem.

De fant på en lur måte å undersøke saken.

Spesielt basseng

Forskerne fanget ville haier av en type som kalles bonnethead. Disse haiene er ganske små, og forskerne kunne ta dem med seg hjem til et helt spesielt basseng.

Utstyr rundt dette bassenget kunne lage magnetfelt som ligner på jordas magnetisme.

På den måten kunne forskerne etterligne magnet-mønsteret på forskjellige steder.

Svømte hjemover

Dette gjorde at forskerne kunne prøve å lure haiene til å tro at de var et helt annet sted enn de var.

Hvis haiene virkelig kunne kjenne magnetismen, da?

Og det gjorde de!

Haiene i bassenget snudde seg, og begynte å svømme i den retningen de måtte ha reist for å komme hjem.

Slik skjønte forskerne at i hvert fall bonnethead-haier kan bruke jordas magnetisme til å finne veien.

Kilder:

• Bryan A. Keller er forsker ved Florida State University i USA.
  • Keller og samarbeidspartnerne hans har skrevet om forskningen sin i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Current Biology.
  • Current Biology har skrevet en pressemelding om funnet.