Her er flaggermusen på vei til å fange en melorm som forskerne holer på en pinne. (Foto: Anders Hedenström)

Se flaggermusa fly i saktefilm

Svenske forskere kartlegger hvordan flaggermus manøvrerer seg i lufta. Per Henningsson har tro på at kunnskapen kan tas i bruk for å lage neste generasjons droner.

Flaggermus flakser fort rundt i lufta, det er umulig å se med det blotte øyet hva de egentlig gjør. Forskere ved Lund universitet ville finne ut mer om hvordan flaggermus beveger seg i lufta.

- Vi vet faktisk ikke så veldig mye om hva dyr egentlig gjør når de flyr, ettersom vi har fokusert mest på dyr i stabilt svev. Men det er egentlig ikke er så vanlig for dyr når de flyr i det fri, sier Per Henningsson, biolog ved det naturvitenskapelige fakultetet ved Lund universitet.

Forskerne trente derfor flaggermus til å fly i en vindturbin, slik at de stod nærmest stille i lufta. Så lokket forskerne de blinde skapningene til å gjøre raske vendinger ved hjelp av en godbit på pinne.

Flaggermusenes vingebevegelser ble deretter kartlagt ved hjelp av høyhastighetskameraer og particle image velocimetry, en teknikk for å måle luftstrømmer. Slik har de fått mer kunnskap om hvordan flaggermusen klarer å svinge raskt unna hindringer og manøvrer seg på jakt etter insekter.

Flaksende droner?

I motsetning til hva man har trodd, viser det seg at vingeslagene oppover faktisk var like viktige som de kraftige vingeslagene nedover når flaggermusen skal gjøre raske vendinger.

- Nå har vi gjort direkte målinger på flaggermus som viser hvor fleksible de er. De svinger på en rekke måter avhengig av hvor i vingeslaget de befinner seg, sier Per Henningsson.

Han tror at teknologiutviklere kan få nytte av kunnskapen.

- Utfordringen i dronebransjen handler i stor grad om kontroll og stabilitet i luften, og at dronene lett kan unngå hindringer. I denne sammenheng er resultatene våre svært relevante, sier Henningsson, som ikke utelukker at fremtidens droner kan flakse rundt med vinger.

Referanse: Per Henningsson, Lasse Jakobsen & Anders Hedenström: "Aerodynamics of manoeuvring flight in brown long-eared bats (Plecotus auritus)" Journal of the royal society interface. 10. oktober 2018. Sammendrag.