BioAccelerator - ekte caser på eksamen

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag skal jeg blogge om eksamen. Heldigvis ikke min egen:

Det var tung luft i auditorium 1 på gamle IFI-bygget på Blindern torsdag forrige uke. Ikke rart. 32 studenter fordelt på seks grupper skulle opp til eksamen og presentere og forsvare sine funn på kurset BioAccelerator.

Dette er et praktisk/teoretisk kurs som Senter for Entrepenørskap arrangerer i samarbeid med Oslo Cancer Cluster. Hensikten med kurset er at studentene skal få lov å prøve seg som konsulenter og løse reelle businesscase for reelle bedrifter – i tett kontakt med bedriftene. Bedriftene Otivio, Cgene og Clavis Pharma hadde alle behov for konsulenthjelp til å løse en konkret utfordring de står foran: Otivio ville ha innspill på nye kunder og markeder de kunne bevege seg inn i, Cgene hadde spurt studentene om hvordan de kunne øke salget sitt og hvilke markeder de burde satse i, mens Clavis Pharma lurte på om studentene synes de skulle ta et lovende kreftprodukt fra preklinisk forøk over i kliniske forsøk og satse på å få det hele veien ut på markedet.

Casene som skulle løses var ikke av det enkle slaget. De tre bedriftene er særs kunnskapsintensive og opererer i globale markeder; Otivio utvikler medisinsk utstyr for behandling av overoppheting hos slagpasienter, Cgene er et lite biotekselskap som leverer kontraktsforskning basert på sin musemodell som kan brukes til å observere effekten av medisiner. Clavis Pharma på sin side er medlemmer av Oslo Cancer Cluster og utvikler kreftmedisiner basert på en enkel forretningsmodell: De tar eksisterende kreftmedisiner på markedet og forbedrer dem ved å sette på en fettsyre, noe som øker effekten av medisinen samtidig som det blir færre bivirkninger.

Hver av casene ble løst av to ulike grupper, og det var morsomt å se hvordan de ulike gruppene hadde tolket problemstilling ulikt, og kom opp med ulike anbefalinger til bedriftene. Clavis Pharma ble for eksempel anbefalt å gå videre med sin kreftmedisin fra begge gruppene, men den ene gruppen mente bestemt de skulle utvikle den slik at den kan tas i pilleform, mens den andre gruppen hadde større tro på å gi medisinen intravenøst på sykehuset. Jan Alfheim som er Chief Business Officer hos Clavis Pharma var imponert over studentene og gratulerte dem med vel gjennomførte presentasjoner og rapporter. Alfheim var klar på at studentenes arbeid ville bli brukt aktivt av selskapet når dei  nærmeste framtid selv skal bestemme hva de skal gjøre med kreftproduktet sitt.

De 32 studentene som tok dette kurset kommer fra hele 12 nasjoner; Frankrike, Tyskland, Estland, Tyrkia, Litauen, Romania, Kina, India, Mexico, Brasil, Peru og Norge. Som Jan Alfheim fra Clavis Pharma sa helt til slutt: ”Vi må jo håpe at noen av disse flinke internasjonale studentene velger å slå seg ned i Norge og jobbe videre med entrepenørskap og bioteknologi.”

Og det er en viktig bi-effekt av dette kurset: å tiltrekke seg flinke folk til Norge. Så får vi se. Etter endt dag var studentene litt mer opptatt av å endelig ha kommet i mål med casene. De så ganske lettet og fornøyd ut da de forlot auditoriet. Vel fortjent!

Med ønske om en fin uke:)

 

 

Powered by Labrador CMS