Full klaff for Falcon 9

Romtransport

Det ble full klaff for SpaceX-oppskytningen av en Falcon 9 bærerakett med ti Iridium satellitter fra Vandenberg Air Force Base i California 14. januar klokken 18.54 norsk tid. Ikke bare ble satellittene plassert i sine baner i tidsrommet 59 minutter til 1 time og 15 minutter etter start, etter omkring ni minutter lyktes det å myklande vertikalt bærerakettens første trinn etter bruk.

Ved denne syvende vellykkede myklandingen var det den sjøgående, ubemannede plattformen  ”Just read the instructions” som ble benyttet. Plattformen befant seg utenfor California-kysten, og rakett-trinnet kom ned bare én meter fra målmerket.

Opptak av direktestrømmingen fra Iridium-1-oppskytningen. Landingen er rundt 27 minutter ute i opptaket.

Flere landingsfasiliteter ved Cape Canaveral Air Force Station?

SpaceX studerer muligheten av å bygge ytterligere to landingsfasiliteter ved Cape Canaveral Air Force Station´s Oppskytningskompleks 13, i et områdde selskapet omtaler som Landingssone 1.

To nye landingsfasiliteter vil muliggjøre en samtidig nedtagning av alle tre Falcon 9 første trinnene fra en Falcon Heavy.

Planene omfatter også en midlertidig bygning for montering av Dragon-romfartøyer.

Mislykket SS-520-oppskytning

Japans SS-520 er egentlig en totrinns forskningsrakett med faststoffmotorer konstruert for suborbitale oppdrag til en høyde av 800-1000 kilometer. Første oppskytning fant sted i februar 1998 fra Uchinora, oppskytning nummer to fra Svalbard i desember 2000.

For tredje oppskytning var raketten utstyrt med et lite tredje trinn for å plassere en japansk CubeSat med betegnelsen TRICOM-1 i en lav jordbane. Montert i TRICOM-1 var et kommunikasjonseksperiment og jordobservasjonskameraer. Samlet vekt var omkring tre kilogram.

Rakettens betegnelse var SS-520-4, og den kunne ha blitt den minste og trolig rimeligste hittil for plassering av en nyttelast i lav jordbane, men oppskytningen, gjennomført av JAXA fra Uchinora, var mislykket. Årsaken oppgis å være en telemetri-svikt som hindret tenning av annet trinn. Rakett og nyttelast falt i havet.

Opptak av oppskytningen fra ukjent kilde.

Små danske satellitter på kinesisk rakett

Det danske selskapet GomSpace (CubeSats og nanoteknologi) har inngått kontrakt med Kinas Landspace om oppskytning av et knippe små satellitter med en Landspace 1 rakett i 2018.

Det er ventet at den privat-utviklede bæreraketten vil bli prøvet i en første oppskytning senere i år eller tidlig 2018.

Astronomi

Ny teori for Månens opprinnelse

En gruppe israelske forskere har lansert en teori om at Månen ikke er Jordens første, men faktisk den siste i en serie himmellegemer. Forskerne er tilknyttet Technicom-Israel Institute of Technology og Weizmann Institute of Science, og teorien ble 8. januar publisert i tidsskriftet Nature Geoscience.

De israelske forskernes oppfatning går mot den vanlig aksepterte teorien om at Månen er et resultat av en gigant-kollisjon mellom en liten, Mars-lignende planet og en tidlig jord. ”Vår modell antyder at Jorden en gang hadde en serie måner, hver dannet i kollisjon med den tidlige Jorden,” forklarer én av forskerne. ”Det er sannsynlig at disse små månene enten forsvant utover fra sine baner, kolliderte med Jorden eller kolliderte med hverandre slik at det over tid oppsto større objekter”.

For å prøve betingelsene de små månene oppsto under, gjennomførte forskerne omkring 800 simuleringer av kollisjoner med Jorden.

Video fra forskerne bak studien i Nature Geoscience viser simulering av kollisjoner.

Månen – eldre enn antatt?

En gruppe forskere fra UCLA (University of California at Los Angeles) har funnet ut at Månen er minst 4,51 milliarder år gammel, altså 40 millioner til 140 millioner år eldre enn det som tidligere har vært en vanlig oppfatning. Og det betyr at Månen ble dannet  ”bare” omkring 60 millioner år etter Solsystemet oppsto.

Den nye aldersdateringen er basert på analyser av stener med mineralet zirkon fraktet til Jorden på Apollo 14 ferden i 1971, og ble publisert i 11. januar utgaven av tidsskriftet Science Advances.

Teorien har for øvrig som utgangspunkt at Månen oppsto som følge av en kraftig kollisjon mellom en tidlig jord og den nyoppståtte planeten Theia, kanskje på størrelse med Mars. Kollisjonen skapte en måne som til å begynne med var i delvis smeltet tilstand, men som etter hvert størknet. Mesteparten av den tidlige overflaten var dekket av magma (smeltet sten som vanligvis befinner seg under overflaten).

Andre studier har gitt en Måne-alder basert på stener preget av en rekke kollisjoner, påpeker UCLA-gruppen. Men analyser av stener fra disse hendelsene gir en alder som ikke nødvendigvis er Månens, hevder den.

25 år siden funnet av første eksoplanet

9. januar 1992 publiserte astronomene Alexander Wolszczan og Dale Frail i tidsskriftet Nature en artikkel om to planeter i bane rundt en pulsar, et hurtig roterende legeme med kolossal tetthet.

Pulsaren, med betegnelsen PSR B1257+12, befinner seg omkring 2300 lysår fra Jorden i stjernebildet Virgo (Jomfruen), og det historiske funnet ble gjort med Arecibo-observatoriet i Puerto Rico. Begge har omtrent fire ganger Jordens masse. Og mens den ene bruker 66 dager på et omløp rundt pulsaren, er omløpstiden for den andre 98 dager.

En annen milepæl i eksoplanet-forskningen ble tilbakelagt i oktober 1995 med oppdagelsen Genève-universitetets Michel Mayor og Didier Queloz gjorde av  ”den varme Jupiteren” 51 Pegasi b, første eksoplanet registrert i bane rundt en sol-lignende stjerne.

Siden har det gått slag i slag.

Per 13. januar var NASAs tall for bekreftede funn 3440, hvorav Kepler-romteleskopet står for 2330. Omkring to tredjedeler av NASAs tall for bekreftede og samtlige av Kepler´s er gjort med transitt-metoden, det vil si en registrering av reduksjonen i lysstyrken som inntreffer når en eksoplanet passerer foran stjerne.

Bekreftelsen skjer vanligvis med optiske teleskoper på bakken.

Leting etter planeter i Alpha Centauri-systemet

European Southern Observatory har inngått en avtale med Breakthrough Initiative om leting etter planeter i Alpha Centauri systemet, det stellare systemet som ligger nærmest Jorden.

Avtalen omfatter midler for bruk av VISIR (VLT Imager and Spectrometer for mid-infrared) instrumentet, som er montert på ESOs Very Large Telescope og som må modifiseres for å øke evnen til leting etter potensielt beboelige planeter i bane rundt Alpha Centauri.

Oppdagelsen av en eksoplanet, Proxima b, i bane rundt Proxima Centauri, den tredje og svakest lysende stjernen i Alpha Centauri systemet, viser hvor viktig letingen er. Én utfordring er knyttet til vertstjernes lysstyrke i forhold til planetens. En måte å møte denne utfordringen på er å observere i det midlere infrarøde bølgelengdeområdet, der den termiske gløden fra en planet reduserer meget av lysstyrke-forskjellen. Men selv i midlere infrarødt vil stjernen kunne skinne med millioner av ganger kraftigere lys enn planeten.

Det er i avtalen satt av teleskop-tid i 2019 for letingen.