Dette er en solfugl som lever i dag. For mer enn 100 millioner år siden fantes kanskje fugler med enda mer imponerende fjær på halen.

Hvorfor har noen fugler lange og upraktiske fjær?

Det er ikke bare den sterkeste som overlever.

Man sier ofte at den sterkeste overlever. At dyret med kraftigst bitt eller fuglen som flyr fortest har best odds i livet. Men det er ikke alltid så enkelt.

Se bare på påfuglen, som har en hale som er utrolig upraktisk, men fantastisk flott å se på. Hannen imponerer hunnene med denne.

Noen ganger må uttrykket skrives om til «den flottestes overlevelse» i stedet for «den sterkestes overlevelse», ifølge forskere fra Field museum i USA.

Påfuglens hale må sies å være upraktisk - men ganske oppsiktsvekkende!

Fjæra var lenger enn kroppen

Forskerne mener å ha bevis for det i et fuglefossil de har funnet. Fossilet stammer fra en tidsperiode som heter tidlig kritt. Det betyr at fossilet er mer enn 100 millioner år gammelt.

Det øverste bildet viser fossilet av den mer enn 100 millioner år gamle fuglen. Den nederste er en tegning av skjelettet slik forskerne tror at det var bygget opp.

Fuglen skal ha hatt fjær som er lenger enn selve kroppen.

Fjærene skal likevel ha vært formet slik at Yanchuavis var en god flyger.

For den hadde flere fjær på halen, bare at de var mye kortere. Og de kortere fjærene fungerte som verktøy for god flygning.

De lange fjærene fungerte som damemagneter, og hadde ingen nytte for flyvning, ifølge forskerne som har studert fossilet.

Kanskje så Yunchuavis slik ut.

Hvorfor upraktiske utvekster?

Vitenskapsfolk har lenge vært nysgjerrige på dette med imponerende utseende. For evolusjonen er kjent for å skape dyr og planter som er bedre til å overleve i miljøet sitt. Hvorfor får en fugl da fjær som gjør den dårligere til å fly?

Paleontolog Jingmai O’Connor forklarer at forskere snakker om slike haler som et «ærlig signal». Halen kan være et handicap, men samtidig overlever fuglen. Det signaliserer at den er sunn og frisk.

Fjær er naturligvis viktig for flyge-egenskapene hos mange fugler. Men at fjær er viktig også for å imponere har forskning.no skrevet om før.

Knall blå er mer imponerende enn hvit

I en artikkel fra 2020 skrev forskning.no om indigospurven. Den er knall blå, og bor i Amerika i områder hvor sola kan steike skikkelig.

Hadde det ikke vært bedre å ha hvite fjær som reflekterer sola bedre og holder unna den verste varmen?

Det er flere hensyn å ta.

I fugleverden kan en spektakulær fjærdrakt i korte trekk bety at man er ung, frisk og attraktiv.

Og mye tyder på at det kan gjelde både fasong og farger.

Kilder:

ung.forskning.no har hentet informasjon til denne saken fra andre nettsider. Her kan du se hvilke.

• Studien er gjennomført av Min Wang og kollegene hennes. Wang jobber som forsker ved Chinese Academy of Sciences.
  • Studien er publisert i et vitenskapelig tidsskrift som heter Current Biology.
  • Field museum har skrevet om funnene i en pressemelding.