Etikk 24/7: Onde eksperimenter, falsk møkkastudie og positivt publiseringspress

Av: Johanne Severinsen, kommunikasjonsrådgiver, De nasjonale forskningsetiske komiteene

Topp 12-liste over uetiske eksperimenter

All India Roundup har laget en liste over historiens 12 ondeste og mest uetiske eksperimenter utført på mennesker i vitenskapens navn.

Den nye diskrimineringen

Når politiske motsetninger blir så store at grupper ikke vil samarbeide, trues demokratiet og forskningen, skriver Bjørn Vassnes i Klassekampen.

I USA har nå akademia over fem ganger så mange fra venstresiden som fra høyre, og i samfunnsvitenskapene og humaniora er forholdstallet enda høyere. Dette går ut over akademia på flere måter: Et mer ensartet forskerkorps gir dårligere forskning, og det gjør også at republikanerne blir mer negative til akademia og forskning og vil kutte i deres budsjetter.

(Foto: Member / Shutterstock / NTB scanpix)

Forsker forfalsket møkkastudie

En forsker som forsøkte å finne en måte å skape elektrisitet av kumøkk, forfalsket data og påsto at laboratorienotatene ble borte i en møkkahaug. Dette viser en etterforskning gjort ved Washington State University. Nå vil universitetet at studien skal trekkes tilbake, melder Seattle Times.

Italiensk forsker anklaget for å ha forfalsket GMO-studie

En professor er anklaget for å ha manipulert forskning om farene ved genmodifisert dyrefôr, skriver La Repubblica (via Google Translate)

- Babyer skades under smertestudier

Forskere skader rutinemessig nyfødte babyer, uten å gi dem behandling for smerten. Dette må stoppes, mener forskerne bak en ny studie. Nå ber de etikkomiteer om å la være å godkjenne slike studier og ber medisinske tidsskrifter om å ikke publisere dem, skriver Ottawa Citizen.

Vil bruke EU-presidentskapet til å gjøre mer forskning fritt tilgjengelig

Nederland vil bruke presidentskapet i EU til å ta opp ulikhetene i vitenskapelig publisering, sa Sander Dekker, minister for utdanning, kultur og vitenskap i EU-parlamentet denne uken. Dette melder Science Business.

Britiske forskere klare til å genredigere menneskelige embryoer

Forskere avventer nå godkjenning for å bruke genredigering på embryoer. Dette håper de vil hjelpe dem til å forstå livets tidligste stadier og forbedre fertilitetsbehandlingen, skriver The Guardian.

- “Publish or perish” er bra for afrikansk forskning

Tiltak for å oppmuntre til publisering i topptidsskrifter vil hjelpe afrikansk forskning å nå sitt potensiale, skriver Musa Abubakar Kana ved Kaduna State University i Nigeria i et innlegg i British Medical Journal.

En kvinne med evig liv

Henrietta Lacks er en av kreftforskningens store profiler. Hun har vært en essensiell bidragsyter i arbeid som har ført til mer enn en Nobelpris. Men det fikk hun aldri vite selv, skriver Kreftforeningen på sin blogg.

Fuskefrikjent kirurg granskes i ny SVT-dokumentar

Husker dere stjernekirurgen som transplanterte kunstige luftrør på Karolinska sjukhuset? Han ble anklaget for å bruke dødssyke mennesker som forsøkskaniner, men ble frikjent for forskningsfusk. Er han et geni eller en bedrager? En ny SVT-dokumentarserie undersøker saken nærmere, skriver ETC.