Sheherazade – første periode.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Som nevnt tidligere i et innlegg er Sheherazade et EU prosjekt som tar for seg muntlig fortelling i voksenopplæring. Vi har nå vært igjennom første periode hvor vi har undersøkt studieplaner, intervjuet lærere og fortellere, samt sett nærmere på metodikken.  Her følger en oppsummering av dette arbeidet.

Ved å ta utgangspunkt i de 8 deltagende landene, er det lite å spore av muntlig fortelling i voksenopplæring, dette gjelder både formell og uformell opplæring. Det er nasjonale forskjeller og i Norge finner vi fagområdet nevnt i ”lærerplan for norskopplæring og integrering”. Vi ser at det som oftest arrangeres kortere kurs med fokus på introduksjon til muntlig fortelling og at disse kursene ofte er avhengig av enkelt individers initiativ eller hva man har av kompetanse innenfor en bestemt organisasjon eller institusjon. Institusjoner som arrangerer mer eller mindre jevnlig kurs i muntlig fortelling rettet mot voksne, kan deles inn i følgende kategorier: frivillige organisasjoner, teatergrupper, festivaler, voksenopplærings institusjoner, høgskoler og universiteter (da gjerne knyttet til drama) og ulike institusjoner som fokuserer på helse. Disse kursene fokuserer på tilrettelagt muntlig fortelling (som hvordan bedre kommunikasjon, språkopplæring og så videre) og retter seg som oftest mot følgende grupperinger: fortellere, lærere, skuespillere, bibliotekarer, helsearbeidere og guider.  I tillegg kan det nevnes at muntlig fortelling er rimelig etablert i grunnskolen.

Når det gjelder metodikken kan det nesten se ut som om det er en ”mal” som går igjen over hele Europa. Et kurs eller en undervisningsøkt legges opp som følgende: Forberedelse og oppvarming for å gjøre deltagerne forberedt på resten av økten (som gjerne inkluderer at kursleder forteller en fortelling for å sette rammene). Deretter følger det en økt som fokuserer på det mer tekniske rundt det å fortelle. Det kan være å se nærmere på kroppsspråk, stemme, trening av lytterferdigheter og lignende.  Etter dette er det en del som kan beskrives som en workshop, det vil si en økt med et tydelig tema og mål være seg det er innenfor språk eller en bestemt type fortelling eller lignende. Det hele avsluttes med en mer utøvende del hvor deltagerne forteller en fortelling.

Neste steg i prosjektet er å finne de gode praksisene og eksemplene og samlet skal dette materialet danne grunnlag for en pilot som skal prøves ut.

Powered by Labrador CMS