Fersk skrei som toppdomene

Tenk deg: www.fersk.skrei. (Montasje: Eivind Torgersen. Foto: Bjørn Jørgensen, Samfoto)
Tenk deg: www.fersk.skrei. (Montasje: Eivind Torgersen. Foto: Bjørn Jørgensen, Samfoto)

I april fjor satt jeg på flytoget fra Heathrow inn til London. En avis som lå i setet, London Evening Standard, kunne stolt melde over hele førstesiden at nå hadde byen fått sitt eget toppdomene. I stedet for å skrive www.chickenlondon.uk (eller noe slikt) kunne man kjøpe sitt domenenavn via ICANN (The International Assigned Numbers Authority), og kalle seg www.chicken.london.

Så flott tenkte jeg da, men hadde glemt det noen måneder etter. Men så ble jeg minnet på det igjen.

Topp level domains, eller toppdomener, er nemlig i ferd med å endre hele kartet for internett slik vi kjenner det i dag. Det var digitalredaktør i Dinamo, Bente Sollid Storhaug, som i januar gjorde meg oppmerksom på omfanget.

Egennavnet i enden av adressen er det nye store som vil skje. For noen år siden satt du og tastet inn «http», leita etter slashen, så var det å trykke «www», deretter navn og noen slasher eller punktum til, så satt du og lurte om det var «.no» eller «.se», «.uk», eller «.com» til slutt. Kanskje «.org»?

Med eget toppdomenenavn slipper du unna slikt. La oss si at jeg kjøper domenet «.skrei.» Sjansen for at jeg i disse dager får besøk til min side vil slå det meste, Godfisk, Rema og alskens annet.

Tenk deg: www.fersk.skrei. Skrei er et internasjonalt ord, jeg kunne bygge opp nettsider over hele verden med én sluttadresse. Og dette er ikke tatt helt ut av det ville. L’Oréal har eksempelvis kjøpt toppdomenenavnet «.makeup».

– I Norge snakkes det ikke om dette, men jeg mener dette er den nye revolusjonen, sa Bente Sollid Storhaug på seminaret til Tromsø internasjonale filmfestival – «Film 2.0 Content is King!»

– Dette vil endre hele det digitale økosystemet. Du eier selve roten av det globale internettet hvis du har et slikt domene, sa Storhaug.

Som mener merkevareprodusenter vil kunne ha store fordeler av dette. De vil kunne opptre mye renere. Gucci, som kopieres og selges som piratprodukter over alt, vil kunne si: skal du ha en ekte Gucci-veske er det kun på bags.gucci du kan bestille den, alt annet er juks! Det er også en haug andre fordeler, bare tenk mengden big data som kan hentes inn med ett internasjonalt toppdomene.

I Norge er det kun Statoil som har søkt om å få et slikt toppdomenenavn, som koster veldig mye penger, men konsernet har ennå ikke fått det. Hvem som har fått kan du lese her: http://data.iana.org/TLD/tlds-alpha-by-domain.txt

Og bare for å sette i gang fantasien i forsknings- og formidlingsverdenen Det er nå mulig å kjøpe seg plass med toppdomenenavnene «science» og «museum», men så langt er ikke «arctic», «chemistry» eller «nordic» godkjent eller kjøpt som eget toppdomener.

Se for øvrig video hvordan ICANN  (The International Assigned Numbers Authority) arbeider her: