Gameren vinner over sportsidioten

Seminaret "Film 2.0 Content is King!" har nærmest blitt et must for folk som driver med film, medier, kreative bransjer og tekonologi. Med Prebz og Dennis på scenen. (Foto: Helge M. Markusson)

Hva er forskjellen mellom en voksen som sitter og ser på sport, for eksempel 10 000 meter på skøyter eller en 12-åring som spiller et dataspill, for eksempel Minecraft?

Det den voksne gjør er i bunn og grunn fullstendig nytteløst, mens gameren - altså 12 åringen - faktisk utvikler sine evner.

Hva er forskjellen mellom en voksen mann som sitter og ser på 10 000 meter på skøyter og en 12-åring som sitter og ser på enn video lagt ut på YouTube der noen spiller et spill?

Sten Stensen fra Insbruk i 1976. (Foto: Wikimedia Commons)

Fortsatt vinner 12-åringen. Mannen kan muligens briljere i en pubquiz, og vinne en øl eller et brettspill fordi han husker tiden til Sten Stensen i OL i 1976 i Insbruck. Gutten kan, ved å se videoen, lære hva han skal gjøre for å komme videre til neste nivå. Videre kan han bruke sine opplærte ferdigheter til å bli en racer innefor informasjonsteknologi.

Tankerekka kommer etter at jeg i dag har deltatt på en konferanse i forbindelse med den 25. Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF). Etter hvert har seminaret “Film 2.0 Content is King!” blitt nærmest et must for folk som driver med film, medier, kreative bransjer og tekonologi. Det er TIFF og Innovasjon Norge som sammen trekker svært interessante og ofte overraskende foredragsholdere til byen.

Er du voksen og leser bloggene på forskning.no eller har nøye opptelling med hvor mange historiske “feil” det er på “Kampen om tungtvannet” er sjansene små for at at du i det hele tatt har hørt om “Prebz og Dennis”. Tirsdag skapte de to unge mennene popstjernehysteri i ishavsbyen. Hylende unger nærmest stormet lokalene da Preben Fjell og Dennis Vareide stilte opp for å gi autografer og bli tatt bilder av.

Jeg er så gammel at jeg ikke helt forstår det, og det er bra. Men innenfor det som heter “Lets Play-segmentet” har de to fra gutterommet utviklet en millionbutikk, basert på opptak av at de spiller et datspill og kommenterer hva de gjør. Opptakene har eventyrlige seertall på verdens nest største sosiale mediekanal. Etterhvert er konseptet utviklet til å inneholde eleville og teite videosnutter der seerne bestemmer hva de skal finne på: for eksempel dusje en tredjeperson med cola og helle mel over ham etterpå. Ja, det er faktisk morsomt, så lenge du tillater deg å være en smule banslig. I dag har Prebz og Dennis rundt 100.000 abonnenter på YouTube, og vet du hvem som hadde laga den mest sette videoen i verden før “The Fox”? Det var Dennis Vareide, han laget en offisiell trailer for dataspillet Minecraft.

Saken er at disse to har forstått hvor verden går. Vi kan si oss uenige om innhold, at det er tull, men vi slipper ikke unna med at de utnytter de nye mediumene til fulle.

På samme konferanse deltok også Tina Skov Gretlund og Lene Heiselberg som er medieforskere i Danmarks Radio (DR). De fortalte om forskning gjort på “Digital Tweens” - unger mellom 7 og 12 år i et utvalg nordiske land.

YouTube er det suverent største mediumet i denne gruppa, og over 40 prosent går dit for å tilegne seg underholdning og kunnskap. Tradisjonelt fjernsyn? Glem det. Over halvparten av kidsa har tilgang til brett (tablets) og smart-telefoner og de gir blaffen i seertider, de ser når de vil.

Heldigvis har vi et NRK her i Norge, som har skapt NRK-Super. Kanalen demmer godt opp og får unge til fortsatt i ganske stor grad velge bra innhold.

En av hemmelighetene med de sosiale mediene som YouTube, og spill er at seeren, eller konsumenten om du vil, får et helt annet forhold til avsender. De kan kommunisere med dem, og de kan relatere seg til dem.

Det er lenge siden skolefjernsyn, heldigvis. Folk har ikke slutte å lese, langt i fra, Men de som er unger nå har en helt annen inngang til medier og konsum enn de som i dag har passert 30 år.

Det er noe å tenke på neste gang du setter deg ned for å forfatte en kronikk eller forberede en “morsom” powerpointpresentasjon for å nå nye grupper. Det kan hende du blir sett rart på av kollegene, men lykkes du med videoen kan også du bli en YouTube-stjerne.       

PS! Sten Stensen gikk i tredje par i Insbruk i 1976, på 14.53.30. Han måtte nøye seg med OL-sølv, slått av Piet Klein, men han beholdt verdensrekorden (14.50.31, satt på Medeo i januar samme år).     

Powered by Labrador CMS