Ansvarlig og lønnsom i skjønn forening?
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Virksomheter kan være både ansvarlige og lønnsomme. Det krever at ansvarlighet blir integrert i forretningsmodellen på nye måter.
Samfunnsansvar ble lenge forvekslet med omdømmebygging og veldedighet. Slik er det ikke lenger. Heldigvis. Både private, offentlige og frivillige virksomheter begynner å forstå at de har et ansvar for å redusere skyggene de kaster på det sosiale og miljømessige landskapet.
Å ta samfunnsansvar handler nemlig om å identifisere hvilke problemer man skaper for andre, og å finne måter å løse dem på. Dette har selvsagt en kostnadsside. Det koster penger å investere i renseanlegg og å rydde opp i leverandørkjedene for å hindre barnearbeid. Og det koster å selge færre produkter, som når danske og tyske legemiddelselskaper nekter amerikanske myndigheter å bruke medikamentene deres til å henrette fanger.
Alle virksomheter har en skyggeside. Men de har også en solside. Norsk Tippings skyggeside er for eksempel forbruket av papir og spilleavhengighet. Disse problemene er de klare over, og de forsøker å gjøre tiltak for å redusere omfanget av dem. Solsiden er at de skaper arbeidsplasser, betaler skatt og fordeler spillemidler til norsk idrett og kultur.
Vi hevder at virksomheter har et ansvar for skyggesiden sin, og de kan ta ansvar ved å kaste mer lys gjennom å løse andres sosiale og miljømessige problemer. Men en stor solside kompenserer ikke for en stor skyggeside. Det vil si at selv om tobakkprodusenter betaler skatt, veier ikke det opp for de lidelsene de påfører røykerne og deres omgivelser.
Samtidig må alle virksomheter være lønnsomme, enten de er profittmaksimerende eller ei. Om ikke Helse Sør-Øst skal gå med overskudd, bør de i det minste holde budsjettene sine. Det samme gjelder for Røde Kors og Storhamar Dragons. Lønnsomhetskravet er selvsagt forskjellig, men kravet til å begrense kostnadene og levere produkter eller tjenester noen setter pris på, må alle organisasjoner forholde seg til.
Utfordringen er derfor å finne måter å forene ansvarlighet og lønnsomhet på. I noen tilfeller er det dessverre umulig. Det gir oss i oljerike(t) Norge en stor utfordring. For selv om oljepengene brukes forsvarlig, kan det diskuteres om vi bør la oljereservene være i fred fordi vi skaper store problemer for våre etterkommere.
Både individer, organisasjoner og nasjoner har en skyggeside som de har et ansvar for. Og alle kan ta ansvar for å kaste mer lys. Skal organisasjoner finne måter å forene ansvarlighet og lønnsomhet på, viser forskningen vår at de må integrere ansvarlighet i forretningsmodellene sine på en slik måte at det får forretningsmodellen - og dermed bedriften - til å fungere bedre. Det vil si at ansvarlighet ikke nødvendigvis i seg selv fører til økt lønnsomhet, men at ansvarlig atferd kan gjøre at virksomheten tiltrekker seg nye ressurser eller settes i stand til å utføre nye verdiskapende aktiviteter. Dermed kan bedriften skape innovasjoner som har sitt utgangspunkt i ansvarlighet, og som kan ha økt lønnsomhet som bieffekt.
Et eksempel på dette er Coca-Cola som nå investerer i plastflasker basert på planteolje og resirkulert plast istedenfor olje. Dette vil redusere oljeforbruket deres med 30 % og utslippet av klimagasser med 25 % (Aftenposten, 07.11.13). Målet er å erstatte all ordinær plast med plantebasert plast innen 2020. På den måten reduserer de skyggen de kaster på miljøet. Og samtidig reduserer de kostnadene, fordi planteolje og resirkulert plast er billigere enn ordinær olje. Forhåpentligvis kan det i neste omgang føre til at de investerer i andre ansvarlige tiltak. Coca-Cola har flere problemer å ta tak i, for eksempel det enorme vannforbruket i produksjonen og fedmeepedemien. For selv om Coca-Cola blir klimanøytrale, skaper de fremdeles problemer de er ansvarlige for å finne løsninger på.
Det første skrittet for virksomheter som ønsker å forene ansvarlighet og lønnsomhet er derfor å erkjenne skyggesiden de har, og å finne ut hvordan de kan kaste mer lys. Det siste året har Coca-Cola hatt en reklamekampanje som viser at de er klar over at de har et ansvar for kundenes helse. De kan selvsagt kritiseres for å hevde at løsningen på problemet er at kundene må trene mer, og det kan hevdes at Coca-Cola burde gjøre mer for å begrense salget av de skadelige produktene sine heller enn å trykke kaloriinnholdet på forsiden av brusboksene.
Men samtidig ser vi en klar tendens: Små og store virksomheter begynner å forstå at de har et ansvar for skyggesiden sin, og at de kan ta et ansvar for å kaste mer lys. Og mange innser sågar at det kan gjøres på en lønnsom måte. Den 26. november setter Hamarregionen Utvikling dette på agendaen. Da inviteres alle til å høre mer om hvordan ansvarlighet og lønnsomhet kan forenes i praksis. Dette er viktig, for selv om vi ser en positiv utvikling, er det fremdeles en lang vei å gå, også her på Innlandet. Forhåpentligvis kan dette seminaret være et steg på veien.
Denne teksten stod også på trykk i Hamar Arbeiderblad 20.11.13.