Bærekraft krever mer enn gulrot og pisk

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne uken arrangeres Høstseminaret 2013 i Stavanger med tittelen «Samfunnsansvar: vil du snakke om det?». Det er bra, for skal vi gjøre noe med de enorme miljøutfordringene vi står overfor, må bedrifter ta sitt ansvar for situasjonen. Gulrot og pisk fra myndighetenes side er ikke nok. Tvert imot kan de virke mot sin hensikt.

Oljevirksomheten er en av hovedårsakene til miljøproblemene. Men hvis lokking med gulrøtter skal være veien ut av uføret, trengs tiltak som gjør alternativer til olje mer lønnsomme – og det bråkvikt. Skal pisken løse problemet, er vi avhengige av vilje til å regulere og myndighet til å følge opp. Ingen av delene er realistisk med det første.

Forskning viser dessuten at både pisk og gulrot har begrenset effekt. Skal insentiver påvirke atferden vår over tid, kreves det stadig nye gulrøtter på tallerkenen. Videre undergraver insentivene ofte den indre «driven» til den som handler. I tillegg har vi en enestående evne til å finne smutthull i regelverkene, altså er pisk heller ikke nok.

Vi er derfor avhengige av at bedrifter selv tar initiativ til å bli bærekraftige. Det innebærer at de tar ansvar for de negative effektene de har på miljø og samfunn. Når det gjelder klimaproblemet, betyr det blant annet at oljenæringen må bruke ressursene oljen har gitt dem til å utvikle innovasjoner som er egnet til å redusere miljøproblemene.

Sannsynligheten for slike endringer kan virke lav når man vet at næringslivet først og fremst jakter på profitt. Heldigvis viser vår forskning at ansvarlighet kan forenes med lønnsomhet. Men det er en annen historie, som vi gjerne forteller når vi møtes i Stavanger for å snakke om ansvar og bærekraft.

Denne teksten stod også på trykk i Stavanger Aftenblad (18.10.13). 

Les mer om Høstseminaret 2013 her

 

Powered by Labrador CMS