Bærekraftig = modig?
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
I morgen skal vi holde foredrag på Forskningsrådets næringslivsdag 2014. Deretter har vi en workshop med et knippe av deltakerne på konferansen.
Temaet for dagen er “Ut av komfortsonen: Tør vi?”. Foredraget vårt kaller vi “Våg å være bærekraftig!”. Ansvarlige bedrifter er i ferd med å utkonkurrere de uansvarlige. Av den grunn må bedriftsledere tørre å gå ut av komfortsonen og integrere ansvarlighet i forretningsmodellene sine.
Som vi har beskrevet på bloggen vår på Forlagsliv.no, så viser en stor studie av Robert G. Eccles (2013) at det lønner seg for bedrifter å være ansvarlig. Men det krever mot for å oppnå disse fordelene. Bedriftene må våge å være åpne om problemene de skaper for miljø og samfunn (bedriftens skyggeside) – og de må fortelle hva de skal gjøre for å løse andres problemer (bedriftens solside).
Vi ser nå en trend som viser at ansvarlighet i langt større grad har blitt det vi kaller genuin kjernevirksomhet – ikke kun overfladisk staffasje. Mye tyder også på at ansvarstiltak må være ekte for at de også skal føre til økt lønnsomhet. Grunnen er at tiltakene som kun er staffasje lett gjennomskues av bedriftenes interessenter.
Puma viser at de har skjønt dette når de hvert år publiserer hvor mye bedriften skylder miljøet. Og når de forteller hva de gjør for å betale tilbake det de skylder.
Hvilke fordeler gir det å være ansvarlig?
Vel, vitenskapelige studier publisert de siste årene viser at ansvarlige selskaper har lettere tilgang til kapital. Videre vet vi at høykvalifiserte ansatte tiltrekkes av bedrifter de anser som bærekraftige, og de arbeider mer for relativt sett lavere lønn. Vi ser også at både bedrifter, individer og myndigheter stoler mer på virksomheter de anser som ansvarlige, og denne tilliten forsterker omdømmet og fremmer økonomisk virksomhet.
I tillegg foretrekker stadig flere kunder bedrifter de anser som ansvarlige, og er ofte mer lojale til disse selskapene. I tillegg kan ansvarlighet fremme innovasjon, ettersom det krever at bedriften har tett kontakt med de ulike interessentene sine, hvilket gjør dem bedre til å fange opp endringer i markedet.
Det kreves en reell endring av bedriftenes forretningsmodeller i ansvarlig retning for å høste disse fordelene. Det er nettopp dette vi skal snakke om i morgen. Der vil vi - både i foredraget og i workshopen - vise hvordan fremtidens vinnere er de som klarerer å forene ansvarlighet og lønnsomhet på nye måter.
Puma og deres miljøregnskap er et foregangseksempel. Vil vi se norske virksomheter gjøre det samme? Eller snarere: Tør de å la være?
Nedenfor ønsker vi velkommen til næringslivsdagen. Ser vi deg der?