- Skal lekser ha effekt, må kvaliteten være god

Jeg dro til Jordal og fikk intervjuet kontaktlæreren min og spurt om hans mening om lekser og kildebruk, og hvilke fag lærere synes det er artigst å undervise i.

Har du pedagogisk lærerutdanning eller fagutdanning?

Jeg har en allmennlærerutdanning med fokus på pedagogikk. Jeg har 60 studiepoeng i norsk, og 60 studiepoeng i samfunnsfag. Naturfag, samfunnsfag og RLE, som jeg også underviser i, har jeg som egne valgte fordypningsfag.

Kontaktlærer Jørgen Gaukås (Foto: Jonas Høydal)

Holder du deg oppdatert på aktuelt fagstoff, og sjekker du om det du bruker i undervisningen er oppdatert?

Ja. Jeg er veldig nøye på det punktet. Jeg underviser i ting som er bekreftet eller oppdatert. De kildene jeg bruker er de samme som elevene bruker, for eksempel de sikre kildene som Store Norske Leksikon og fagbøkene. Som forberedelse til for eksempel prøver bruker jeg også en del eksterne kilder, men jeg har da sjekket troverdigheten til disse. I tillegg har vi en egen kildebank på skolen som jeg bruker. Internt på skolen har vi også egne seminarer, der lærere innenfor samme fagfelt oppdaterer hverandre.

Følger du med på forskning?

Ja, jeg prøver å oppdatere meg på forskning. Men på dette akademiske nivået, altså å undervise på ungdomsskolen, er ikke dette nødvendig til enhver tid. Alle lærere har et læreverk som vi har brukt i egen utdanning, disse bøkene bruker jeg en del for å få tak i slikt stoff.

Synes du at lekser har en effekt?

Dette kan være både ja og nei. Skal en lekse ha effekt må kvaliteten være god. Med dette mener jeg at leksa bør legge til rette til forarbeid og etterarbeid. Leksa bør kunne arbeides med dagen etter, eller i en nær fremtid. Lærerne bør også ha gått igjennom det aktuelle fagstoffet på skolen i forkant, så eleven ikke skal behøve å måtte gjøre en lekse uten å vite hvordan man skal svare på den.

Hvilke fag tenker du det er mest populært å undervise i, og hvorfor tror du det er slikt?

Der jeg studerte var det mange lærere som ønsket å undervise i RLE og samfunnsfag. På landsbasis synes jeg at dette ser ut til å stemme. Jeg tror at det er slikt fordi disse fagene er åpne for tolkning, noe som gjør de mer åpne enn de tunge basisfagene norsk og matematikk.  Jeg tror naturfag også er populært, fordi faget ofte krever praktiske forsøk der man ser en faktor -> virkning, som åpner for faglige samtaler. Jeg har også en oppfatning om at det er for få mattelærere i den norske skolen.

Powered by Labrador CMS