Sommer med nytt og gammelt liv

Sommer er lesetid! Foto: LLD

For tre år siden begynte noe å dukke opp i nederste kant på fossilbildene jeg tok. Nå skjer det igjen:

Noe har dukket opp. Foto: LLD

Det er på tide å prioritere klumpen i bildekanten og ikke kamerafokuset. Fra i morgen tar jeg mammapermisjon og det gleder jeg meg noe innmari til. Hvis den lille likner på storebror blir det ikke mye tid til å skrive blogg på dagene (og på nettene skal jeg sove), så derfor blir det pause her fram til februar. Imidlertid har jeg blitt tatt opp i det eksklusive selskapet som skriver naturvitenskap-bloggen Kollokvium. Jeg har allerede skrevet en gang, og der kommer det nok livstegn i løpet av høsten også. Planen er å fortsette å bruke denne bloggen til å fortelle om eget arbeid, og å diskutere andre faglige temaer på Kollokvium.

Siden sist har jeg jobbet intenst med artikkelen om fiskeøglene Mikkel og Gypsy. Veilederne Jørn og Pat og min gode kollega Aubrey har kommet med smarte tanker og innspill, vi har rettet skrivefeil og pønsket på hvordan illustrasjonene skal få poengene våre til å komme fram. Helt på tampen skjedde noe typisk: Vi skjønte at vi trengte en ekstra analyse for at konklusjonene i artikkelen skal kunne stå seg. Så jeg og Aubrey kvinnet oss opp og kjørte en fylogeni-analyse, som betyr at vi bruker anatomiske trekk til å lage et slektskapstre. Men i går ble artikkelen sendt inn til et tidsskrift, og det er bare å håpe at de vil ha den. En milepæl!

Aubrey har fulgt fiskeøgla Mikkel hele veien, her på laben. Nå blir det artikkel! Foto: May-Liss Knudsen Funke

Siden dette ikke bare er siste innlegg før en blogg-pause, men også siste før sommerferien tar oss, bør det handle om hygge. Her kommer sju tips for å gjøre ferien mer paleontologi-fokusert:

1. Finn fossiler! Har du enda ikke lest historien om hvorfor barn er smartere enn voksne, må du lese denne teksten fra Harvest nå. Mitt viktigste tips: Kom deg ut! Det finnes fossiler på flere steder enn de fleste vet om. Her i Norge er Oslofeltet (fra Langesund til Brummundal) det mest fossilrike.
  2. Helt konkret vil jeg foreslå Slemmestad. Her er det både geologisenter og så mange fossiler i steinene du bare kan drømme om.
Slemmestad er en perle ved Oslofjorden, også for fossilentusiastene. Foto: LLD
  1. Besøk Naturhistorisk Museum på Tøyen. Det må være lov å anbefale egen arbeidsplass når vi har en av verdens fineste fiskeøgler, Ida, nyinnkjøpte vakre ammonitter og sjøskorpionen i utstillingen.
  2. Finn naturhistoriske museer i utlandet. Ofte er de ikke en del av den vanlige tipslista, så pass på å google eller sjekk i barneavdelingen (!) av guideboka. De siste årene har jeg besøkt mange, og anbefaler særlig museene i Paris, London, Stuttgart og på Møns Klint. Argentina byr på flere museer med fiskeøgler, og ikke glem Naturhistorisk museum hvis du besøker New York.
  3. Les sakprosa. Det finnes mye god formidling av fossiler, evolusjon og vitenskap der ute! Jeg anbefaler for eksempel Erik Tunstads Evolusjon, og Your Inner Fish av paleontologen Neil Shubin. Har du ikke lest den enda er Sapiens av Yuval Harari et absolutt must. Selv planlegger jeg å lese The Invention of Nature om Alexander von Humboldt samt Lab Girl av Hope Jahren.

1. Les romaner. Noe av det viktigste man kan gjøre i livet, og det kan gjøres med fossil-fokus. En mulighet er Dinosaurens fjær av Sissel-Jo Gazan. Dette er et mordmysterium med utgangspunkt i den (i hvert fall for noen år siden) opphetede debatten om fuglene virkelig er dinosaurenes etterkommere. Prøv også Remarkable creatures av Tracy Chevalier, fortellingen om en av de viktigste finnerne av fiskeøglefossiler, Mary Anning.
  2. Følg årets Svalbard-utgravinger. Jeg skal av åpenbare grunner ikke grave fossiler i Arktis i år, men resten av gjengen reiser nordover i august. Følg bloggen til Øglegraverne 2016 fra ca 1. august hos forskning.no.

God sommer og fortsatt god 2016! Snakkes neste år.

Lene