Å gjøre dyre ord gode
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
På vei til PRIMO-konferansen om marin forurensning tar jeg meg selv flere ganger i å lure på hvor mange bortkastede timer som skjuler seg bak spennende foredragstitler. Hvor mange av timene kunne heller ha vært tilbragt sammen med noen sårt tiltrengte solstråler? Hvordan skal jeg klare å treffe blink denne gangen? Det virker dessverre som en regel at mye krefter vil gå til spille i forsøket på å ta inn all denne spennnende faglunnskapen.
Jeg er dessverre ikke unik. Jeg vet at jeg deler frustrasjonen over at mange timer med faglige foredrag unnslipper mitt begrensede mottaksapparat. Foredragsholder skyter over mål, unnlater å engasjere eller formidler ikke essensen av funnene på en måte som fester seg i langtidsminnet. Dessverre.
Femten minutter i rampelyset
På slike konferanser får du ett kvarter på deg til å fremsi ditt budskap, og noen minutter til spørsmål og svar. La oss si totalt tyve minutter.
La oss si at det er hundre tilhørere i salen ved en middels stor konferanse. Disse har hatt en reise, betaler for konferansen, får diettpenger og timelønn for oppholdet. Det vil ikke være overdrevet å runde av til 1500 kroner timen per person. Samlet sett koster foredraget ditt for hundre mennesker da ca 150 000 kroner timen i rene timelønner. De tyve minuttene dine koster altså 50 000 kroner. Ikke overdrevet.
Tid er penger
Hvis tyve minutter koster 50 000 kroner, koster hvert minutt 2500 kroner, og hvert ord du sier på det minuttet får en verdi. Så kommer vi til en interessant følge av dette… Jo flere ord du sier per minutt, jo mindre blir hvert ord verdt! Naturlig nok vil dette ha en begrensning, da for få ord vil gjøre foredraget meningsløst, men det er absolutt ikke der problemet pleier å ligge…
Vil du at tilhørerne skal få maks verdi for pengene, sier du verken for mange eller for få ord. Tyve minutter burde holde lenge for få frem hva problemstillingen handler om, hvordan du har prøvd å løse det, og hva du har funnet, eller funnet at du ikke kan svare på i denne undersøkelsen. det vil heller ikke kreve en uendelighet av ord, tvert imot. Det krever litt øvelse, og det krever at man tør å gå litt utenfor boksen. Utrfordrende, men vel verdt det for alles del. Det meste kan gjøres forståelig.
Formidlingsutbytte
La oss regne på det. Jeg innfører en ny verdi: «Formidlingsutbytte», som er produktet av antall tilhørere som forstår hva du sier, og hvor mange prosent av detaljene du har innabords du faktisk benytter. Forskere har nemlig lett for å gå i den fellen å øke detaljnivået og antallet ord og grafer for å gjøre det ekstra klargjørende og spennnende… De som har deltatt på en flere dagers konferanse med dårlig lufteanlegg, lange dager og for få kaffepauser vet selv hvor godt akkurat det fungerer..
Målet er altså å maksimere Formidlingsutbyttet. Hvis du legger frem 100% av alle funn og eventualiteter i studien, men bare 10% av tilhørerne forstår hva du sier, har du et lavt formidlingsutbytte (= 0,1). Formidler du 80% av funnene til 20% av publikum har du litt høyere utbytte (0,16), og formidler du kun essensen av studien, altså ca. 50% av det du egentlig synes er verdt å nevne, når du gjerne frem til ca 50% av publikum (hvis det er rett etter lunsj, er dette kanskje et greit anslag). Uansett om du forkorter til halvparten av det du gjerne ville ha sagt, er da Formidlingsutbyttet ditt på 0,25- det beste resultatet oppnådd så langt. Og av erfaring vil også publikum huske bedre hva du har sagt hvis du slenger på noen bilder som gir gode assosiasjoner, et aktuelt eksempel og løsner på snippen din, kanskje tillater deg å bevege både armer og smilebånd samtidig!. Kanskje er du da oppe i 0,4 i Formidlingsutbytte. Dristig forslag.
Gullvekt
Dine anstrengelser på å få frem resultatene av studien vil altså betale seg best om du klarer å redusere ambisjonsnivået på vegne av tilhørerne. Alle kan umulig forstå alt. Får du tilhørerne med på det du sier vil de i tillegg like at du får dem til å føle seg intelligente, og sjansene for meningsfylte diskusjoner i pausen øker.
Konklusjon: Dine ord vil være mest verdt om du på forhånd veier dem på gullvekt.