Gi meg litt pukk, takk!

Vi kunne i går lese på forskning.no at Oslo mangler grus og pukk til byggearbeider og veganlegg.

Dette er ikke en ny problemstilling i mellom-Europa, mens vi her på ”berget” kanskje har tenkt at vi hadde nok fjell å ta av.

Kunnskap må til

Klif og byggebransjen arbeider for tiden med trygg gjenbruk av betong og andre store masser fra bygg og anlegg. Dette vil redusere bruk av ny, verdifull pukk og stein til nye anlegg. Problemet er som tidligere nevnt i denne bloggen at brukt betong kan inneholde miljøgifter som PCB og tungmetaller i varierende mengder. Giftene kan også i varierende grad mobiliseres fra betongen, avhengig av jordsmonn og pH, og kan da renne ut i vann og jord. Ukritisk bruk av resirkulert byggemateriale vil dermed kunne forårsake forurensning av jord, sjø og grunnvann, og er ikke å anbefale. Brukt med forstand kan det være et viktig bidrag for å bevare naturområder fra å bli steinbrudd og økonomisere bruken av naturstein til bygg og anlegg. Det kartlegges derfor hvilke nivåer av PCB i betong som trygt kan brukes i fundamentering til vei, hvilke nivåer som kan brukes til utfylling av tørre områder og hva som er grenseverdiene for PCB i myrlendt eller fuktig terreng. Viktig arbeid, av mange grunner.

Det er jo ikke et alternativ å slutte å bygge. Og når steinen er brukt opp kommer den ikke tilbake med det første, heller.

Bruk og gjenbruk

Vet du dessuten at asfalt kan resirkuleres? Asfalt består av 96% pukk av beste kvalitet og 4% bitumen. Bitumen er den tyngste fraksjonen etter destillering av råolje, et seigt, inert stoff som er limen i asfalten. Bitumen er dyrt, og pukk begynner dertil å bli mangelvare, som vi leser i dag. Derfor er det lønnsomt å gjenbruke asfalt. 90% av all asfalt ble resirkulert i 2010 ifølge Kontrollordningen for Afaltgjenvinning (KFA). Gjenbrukt asfalt kan brukes som ny asfalt. Det er nesten ikke grenser for gjenbruk, men kvaliteten og bruksområdene for asfalten varierer med type og størrelse pukk i blandingen. Kunnskap om sortering ved mellomlagring er derfor viktig for å få gjenbrukt de ulike kvalitetene til rett formål og samtidig beholde kvaliteten på veiene.

Gå på glass

I tillegg kan pukk og fyllmasser til dels erstattes av et glassprodukt av gjenvunnet glass: Glasopor: Dette er et pukkliknende, lett og sterkt materiale av glass, som minner om isopor. En annen variant er Skumglass. Glasopor og skumglass brukes som lettfylling i vei og anlegg og har svært gode isolerende og drenerende egenskaper. Byggeprodukter av resirkulert glass kan man lese mer om på sidene til bl.a Syklus.

Kunnskap og innovasjon med tanke på materialbruk og smart gjenbruk er viktig. Det bidrar til å hindre at verdifulle ressurser havner på deponi og bevarer samtidig naturresurser for fremtiden.