Dette er mitt liv – slik Tøi-forskerne ser det

En dag, et liv. Beklager, Tøi, at det ikke ble mer sykling. (Foto: (Illustrasjon: Moves / Eivind Torgersen))

Mine to uker som forsøksobjekt for Transportøkonomisk institutt (Tøi) er over. Dataene, og det var ikke få, over alle bevegelsene mine i denne perioden er nå sendt inn.

Jeg klarte ikke å la være å ta en titt på noen av de mange filene som høytidelig ble overlevert Tøi via e-post. Som dere skjønner av bildet over, er alt jeg har gjort i de 14 dagene redusert til linje etter linje med bokstaver og tall. Føler meg ikke akkurat spennende og interessant etter dette. Det hjelper ikke at det er veldig mange tilsvarende filer som sikkert gir et mer nyansert bilde når de settes sammen til en helhet.

Jeg synes nesten litt synd på forskningsassistentene hos Tøi som skal bearbeide materialet før forskerne kan trekke sine konklusjoner. Forresten, så er det sikkert datamaskiner som tar assistentjobben. Jeg vet ikke om datamaskinene leser dette, men som jeg skrev her: Hva tror Tøi-forskerne om meg og syklinga mi?, så er det noen mulige feilkilder her. Blant annet risikerer raske sykkelturer å bli registrert som «transport». Noen fikk jeg korrigert før det ble lagret, men andre ser jeg at fulgte med til Tøi.

Rett skal være rett

Så jeg håper forskningsassistentene på Tøi, eventuelt datamaskinene, kan endre litt i disse linjene:

05.06.15,move,transport,2015-06-05T20:48:36+02:00,2015-06-05T20:49:10+02:00,34

Transport er riktig, men det var mye mer enn de 34 sekundene dere tror. Batteriet gikk tomt da jeg kjøpte billett på trikken.

12.06.15,move,transport,2015-06-12T08:24:03+02:00,2015-06-12T08:34:44+02:00,641

Transportsykling, ja, men definitivt sykling. Like fort og fortere enn bil og kollektivtrafikk, ja, men jeg satt på sykkelen alle disse 641 sekundene.

13.06.15,move,transport,2015-06-13T00:40:13+02:00,2015-06-13T00:50:04+02:00,591

Kanskje jeg ikke burde si det, men jeg sykla faktisk hjem fra sommerfesten med jobben. Det meste av denne turen går oppover, og dessuten var jeg mør i låra etter en intens spinningtime på ettermiddagen, så jeg skjønner ikke hvordan dette registreres som transport. Kanskje fordi jeg hadde en hjelperytter som holdt farten oppe.

Jeg er ikke så kjedelig, altså

Det er også noen observasjoner det kan være greit å utdype litt. Mest for at livet mitt ikke skal se så innmari kjedelig ut.

06.06.15,place,Place in Storo Storsenter,2015-06-06T14:46:34+02:00,2015-06-06T16:48:51+02:00,7337

Her var jeg sikkert innom sportsbutikken for å se om det var noe jeg trengte til sykkelen eller noen kule sykkelsokker eller sykkelhansker. Men jeg tror ikke jeg kjøpte noe. Dere kan jo sjekke det opp mot kredittkortet mitt hvis dere har tilgang til det.

07.06.15,move,cycling,2015-06-07T11:49:57+02:00,2015-06-07T12:52:32+02:00,3755
11.06.15,move,cycling,2015-06-11T19:45:39+02:00,2015-06-11T20:40:13+02:00,3274

Disse to er fra akkurat samme rute. Nummer to er faktisk et par hundre meter lenger, siden jeg sykla helt opp til parkeringsplassen på Skar. Legg merke til at første tur tok 3755 sekunder, mens den andre, fire dager senere bare tok 3274 sekunder. Bare nevner det, liksom.

12.06.15,place,Place in Myrens Verksted,2015-06-12T16:12:59+02:00,2015-06-12T18:14:05+02:00,7266

Det er litt urettferdig at det bare står «place». I dette tidsrommet inngår nemlig den før nevnte spinningtimen.

Og til slutt, dette segmentet:

14.06.15,move,cycling,2015-06-14T12:37:08+02:00,2015-06-14T13:06:01+02:00,1733
14.06.15,place,Place in Sentrum,2015-06-14T13:06:00+02:00,2015-06-14T13:25:09+02:00,1149

14.06.15,move,cycling,2015-06-14T13:25:09+02:00,2015-06-14T14:08:20+02:00,2591

Et ikke helt vellykka forsøk på å sykle langs åpningen av Oslos nye stolthet, Havnepromenaden. Skjønte ikke helt poenget, skal jeg være ærlig. Hva var nytt, liksom, annet enn at bilene ikke slapp til akkurat denne dagen? Og at jeg måtte sykle rundt det fårete gliset til Captein Kid? Mer spennende var det at jeg før og etter sykla forbi det som skal bli mine nye stamkafeer. Ingen av dem var åpne denne dagen, men jeg regner med at kartdata som Tøi nå sitter på, kan bekrefte noen minutter stopp utenfor sykkelkafeene Rouleur og Peloton.

Vanskelig valg. Det må bli annenhver gang. (Foto: Eivind Torgersen)

Få varsel om nye blogginnlegg og annet fra sykkelforskningens verden:
Følg Middeladrende mann i lycra på Facebook og/eller Twitter

Powered by Labrador CMS