En sykkelshorts for fred (eller tre)
Noen synes sykkelshorts er teit og usexy. De tar feil.
Noen synes tre sykkelshortser er i meste laget, men de tar også feil. Det eneste som er dumt med tre sykkelshortser, er at de har forskjellig lengde på beina. Da blir sykkelskillet bare et altfor bredt og utvanna penselstrøk, ikke den sylskarpe streken vi alle ønsker oss.
En sykkelshorts er også et lite bidrag til alle arbeidsplassene som skapes gjennom sykkelindustrien. Jeg vet at det ikke er et argument for å kjøpe, men det kan jo være en liten trøst når du tenker på alle pengene du bruker på sykkelprodukter og -aktiviteter.
Det europeiske syklistforbundet har funnet ut at sykler og sykling sørger for over 650 000 arbeidsplasser i EU-landene. Hvis tallene for Norge er omtrent de samme, så betyr det at nesten 7000 nordmenn er sysselsatt av din og min lidenskap (eller interesse, hvis du ikke er fullt så ivrig).
Forskere ved Transport & Mobility Leuven har beregnet at sykkelturismen står for brorparten av alle disse jobbene, 524 000 i EU. Over 80 000 jobber i detaljhandel, først og fremst salg og reparasjon av sykler. Litt over og litt under 23 000 er sysselsatt i henholdsvis infrastruktur og produksjon. 4000 i den litt vagere kategorien «sykkeltjenester».
Til sammenligning sysselsetter de tre store amerikanske bilprodusentene 510 000 mennesker og EUs stålindustri 410 000.
Hva om disse 650 000 ikke hadde hatt jobb? Ja, det er bare å tenke seg tilbake til 1920- og 1930-tallet for å skjønne hvor det ville føre oss hen. Arbeidsledighet er en av de største truslene mot den freden vi liker å sykle i. Tre sykkelshortser er et tre ganger så stort bidrag til et stabilt Europa. Ingen sykkelshorts, ja…
Referanse:
Thomas Blondiau and Bruno van Zeebroeck: Cycling Works – Jobs and Job Creation in the Cycling Economy, European Cyclists’ Federation, oktober 2014.