Ny pers – men trenger mer forskning
Gode råd fra idrettspsykolog Andy Lane, professor ved Universitetet i Wolverhampton, sørget for ny personlig rekord i den offisielle klatringen fra Gressbanen til Tryvann. Riktig nok bare med ett eneste sekund.
Hvis-så-planene til Lane fungerte. Aller viktigst var det faktisk under oppvarmingen, da jeg kjente at den rolige økta to dager tidligere kanskje ikke var så rolig likevel. I hvert fall ikke rolig nok. Jeg blir så lett revet med skjønner dere. Det hjalp faktisk å si til meg selv «Hvis jeg får lyst til å gi opp, så tenk på hvor deilig det var å stå på toppen forrige gang».
Alltid noe som kan bli bedre
Nå sier jeg som forskere nesten alltid gjør når de trekker konklusjonene sine: Her trengs det mer forskning. Det er jo sånn det er. Når du først begynner å undersøke én ting, finner du minst to som det vil være interessant å forske videre på. Det er vel det som kalles nysgjerrighet.
Før neste forsøk på de 5,5 kilometerne opp forbi Holmenkollenbakken er det derfor en del ting som må undersøkes. Jeg må selvfølgelig prøve å bli enda flinkere med min egen psykologi og perfeksjonerer hvis-så-planene mine.
Jeg bør for eksempel velge et annet tidspunkt enn midt på formiddagen. Forskning antyder nemlig at man sykler fortere om kvelden, som jeg har skrevet om her: Sykler fortere om kvelden.
Oppsøke forskerne
Bananen på baklomma må jeg også legge under forskerlupen. Hva bør jeg spise før, under og etterpå? Det regner jeg å få svar på kommende uke når jeg møter professor Luc van Loon fra Universitetet i Maastricht. Han er en av hovedforedragsholderne på konferansen Science & Cycling og kan helt sikkert gi meg noen gode råd.
Både Paul Laursen og Andrea Zignoli skal snakke om høyintensitets intervalltrening, og det kan jeg helt sikkert ha godt av. Mathieu Domalain skal holde to foredrag om tilpasning av sykkelen, og kanskje jeg kan hente noen sekunder der også.
Så må jeg se om det er noen forskere på konferansen som kan si noe om hvordan syklister passer på vekta uten at det går ut over kraften i beina. Dette har jeg regnet på tidligere og vet at for hver kilo jeg går ned, så kan jeg spare 15 sekunder.
Muligens må jeg også ta en prat med meteorologene. Jeg er nemlig helt sikker på at det var motvind under rekordforsøket.
Få varsel om nye blogginnlegg og annet fra sykkelforskningens verden: Følg Middeladrende mann i lycra på Facebook og Twitter.