Skal undersøke om subsidier fører til mer sykling
Oslo kommune har i en periode gitt tilskudd til kjøp av elsykkel. Nå skal forskere ved Transportøkonomisk institutt (TØI) undersøke om subsidiene fører til mer sykling og mindre bilbruk.
Alle de cirka 1000 som har mottatt tilskudd, er invitert med i undersøkelsen. I tillegg er det en kontrollgruppe uten elsykler, rekruttert blant 2000 medlemmer av Falck sykkelregister, som svarer på spørsmål som dette:
Undertegnede var med som velvillig forskningsobjekt for TØI i fjor (se Dette er mitt liv – slik Tøi-forskerne ser det og Hva tror Tøi-forskerne om meg og syklinga mi?) og stiller selvsagt opp denne gangen også. Men man blir jo litt nysgjerrig, så vi har e-postet TØI-forsker Aslak Fyhri for å høre litt mer om prosjektet.
– Hva er det dere håper å finne ut med denne spørreundersøkelsen?
– Vi ønsker å finne ut om kommunens elyskkelsubsidier har den ønskede effekten. Det vil si om de som skaffer seg en elsykkel, sykler mer og kjører mindre bil enn de ellers ville gjort og dermed også reduserer klimagassutslippene, sier Fyhri.
– Hva vet dere om dette fra før?
– Vi har tidligere sett at elsykler får folk til å flytte reiser over fra motorisert transport til sykling, i ganske stort omfang faktisk. En undersøkelse med cirka 40 personer som kjøpte elsykler i 2014, viste at sykkelandelen ble mer enn doblet i forsøksgruppen sammenlignet med kontrollgruppen som ikke skaffet seg elsykkel, sier Fyhri.
– Hva tror dere at den nye undersøkelsen skal bidra med i tillegg til det dere allerede vet?
– Vi er jo spent på om vi finner like formidable effekter som sist. Det skal jo godt gjøres. En ting som er spesielt med denne undersøkelsen, er omfanget. Vi har jo potensielt 1000 deltagere pluss en stor kontrollgruppe. Dette gjør det til verdens hittil største kontrollerte elsykkelforsøk.
– I tillegg er vi svært spente på hva vi får ut av app-dataene. Vi samler inn data med en app som måler all transport, sier Fyhri.
Så nå, etter samvittighetsfulle svar på spørreskjema, er vi klare for to uker med total overvåkning. Og for å korrigere appen når den tror jeg tar trikken til jobb. Eller når den kaller treningsturen min, tre ganger opp til Grefsenkollen, for «leisure».