Slik dør syklister (i England og Wales)

Dette bildet er selvfølgelig arrangert. Kvinnen bare later som, og sykkelen er like fin. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Dette bildet er selvfølgelig arrangert. Kvinnen bare later som, og sykkelen er like fin. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Statistikk er ikke nødvendigvis forskning, men det kan være morsomt likevel. I dette tilfellet er det dødsens alvor.

Oppdatert med norsk tall

The Guardian Bike blog har gått gjennom dødsårsaker i England og Wales og sett nærmere på de som har med sykkel å gjøre.

I 2014 døde 88 syklister mens de var ute og syklet på veier i England og Wales. Det var en nedgang fra de 100 som mistet livet året før. 73 av de 88 var menn, og 15 var kvinner. Dette skyldes blant annet at menn sykler mye mer enn kvinner.

Tall fra The Office for National Statistics, britenes svar på Statistisk sentralbyrå, fordeler de 88 etter hva slags hendelse som var årsak til den dødelige skaden.

Litt pussig er det at «ikke-koliderende» er den største gruppa hvis vi ser bort fra de «uspesifiserte». Riktig nok blir det flere når vi slår sammen små og store kjøretøy. Men likevel!

Her er tallene:

  • 22 syklister (20 menn og 2 kvinner) døde etter ikke-kolliderende transporthendelser.
  • 15 syklister (9 menn, 6 kvinner) døde etter kollisjon med tungtransportkjøretøy eller buss.
  • 15 syklister døde etter kollisjon med mindre kjøretøyer – bil, pickup eller van.
  • 6 syklister (5 menn, 1 kvinne) døde etter å ha kollidert med stasjonært objekt.
  • 2 syklister (begge menn over 65 år) døde etter kollisjon med fotgjenger eller dyr.
  • 1 syklist (mann) døde etter å ha blitt truffet av toget.
  • 27 syklister (24 menn, 3 kvinner) døde etter uspesifiserte transportuhell.

Det hører også med til historien at 4 fotgjengere, alle over 70 år, døde etter å ha blitt påkjørt av syklist.

Oppdatering 27/11, klokka 12.55:

12 i Norge

I Norge døde 12 syklister i trafikkulykker i 2014. Morten How Lode har gravd i lokalaviser og funnet alle sammen her: Syklister som døde i trafikken i Norge i 2014

Fem av disse ble påkjørt av biler, to døde etter møter med tyngre kjøretøy (lastebil og anleggsmaskin), én syklist døde etter kollisjon med annen syklist, én etter å ha sneiet borti en fotgjenger, én syklist veltet og døde, og ett dødsfall skyldtes sykdom. Den siste har ingen forklaring.

Referanse:

Mortality Statistics: Deaths Registered in England and Wales (Series DR), 2014. The Office for National Statistics (ONS), november 2015.


Få varsel om nye blogginnlegg og annet fra sykkelforskningens verden: Følg Middeladrende mann i lycra på Facebook og Twitter.

Powered by Labrador CMS