Et pedagogisk leketøy?

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

- Se bilder på ipad’n, sa ettåringen jeg besøkte i helga, da hun så nettbrettet i ryggsekken.
- Hæh!?, sa mora da hun hørte det. Det hadde knapt vært et nettbrett der i huset.
Men lilllejenta håndterte brettet hun. Ok da, så er hun bare noen uker unna å bli to år da.

Det betyr at småttisen er omtrent like gammel som ordet «ipad». Det var den 27. januar 2010 at Steve Jobs lansert sitt nettbrett med navnet iPad. Jeg husker det fordi jeg hadde forelesning dagen etter om markedsovervåking, og brukte iPad-lansering som et aktuelt eksempel på en teknologisk duppeditt som kan få markedsmessige betydninger for mange.

Det er også interessant å registrere de siste ukenes diskusjon og presseoppslag om hva som er framtidas barnehage. Det er åpenbart at ipad-er og annen teknologi er en del av den moderne barnehagehverdagen.

Så har de sikkert rett kollegene ved Trøndelag Forskning og Utviking at barnehageansatte trenger etterutdanning  i det nye som utfordrer arbeidshverdagen. «Data» er i følge forskerne et av de områdene hvor det etterspørres mer utdanning.

Selv er jeg en nybegynner på nettbrett. Jeg har ikke kommet særlig lengre enn at det er kjekt å ha. Jeg er snublende nær den klassiske tanken: et artig leketøy, med en viss underholdningsverdi, men det har neppe noe praktisk nytte. Mange har sagt det før – og tatt feil. Så jeg sier det ikke.

Men det som nesten gjør meg mest ettertenksom er at småttisen bruket ordet «ipad». Og mange snakker om ipad-er - og mener nettbrett. Det betyr at merkenavnet iPad er på grensa til å bli generisk – altså at det er i ferd med å bli oppfattet som en betegnelse på produktgruppen nettbrett. Det er godt gjort etter bare to år.

Å bli generisk, på alles lepper, er på mange måter det ultimate målet for merkebyggerne. Det er ikke så mange som klarer det. Men klassikere som Stillongs, Mixmaster, Termos, Primus, Walkman og Potetgull er eksempler. For ikke å snakke om verbet å google da.

Ipad har på to år blitt en produktbetegnelse, som til og med toåringer bruker. Jeg tror ikke vi var innom at iPad-en kunne endre markedet for pedagogiske hjelpemidler for førskolebarn da vi for to år siden diskuterte markedsmessige konsekvenser av Apple Inc. sitt nettbrett i 2010. Det er det uforutsigbare som gjør markedsføring faglig interessant og utfordrende!
 

Powered by Labrador CMS