Festivalrøtter og regn

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Tradisjon og nyskaping brytes. Børs og katedral møtes. Amatør og profesjonell samarbeider. En av Norges mest tradisjonsrike festivaler avvikes: Spelet om Heilag Olav og olsokdager på Stiklestad.

Klanderen sier juli, graderstokken viser så vidt tosifret plussgrader, stedet er Trøndelag, flere tusen sitter benket i amfiet og Svein Nordin rir så søla skvetter. Det er Spel på Stiklestad og det regner, som det bare kan gjøre i Trøndelag.

På Stiklestad er det en ekte roots-festival. Den står til og med på kalenderen: olsok – er markert med ei øks på primstaven og er offisiell flaggdag.

Røtter må som kjent vannes for at treet skal bære frukter. Olsokdagene på Stiklestad har en over 50-årig historie. Festivalen ble til, sikkert før ordet festival var oppfunnet. I alle fall før det ble tatt i bruk slik vi bruker det i dag.

Det startet med at kong Olav den 2. ble drept på Stiklestad i 1030. Et politisk forløp, og en hendelse på Stiklestad som fikk konstitusjonell betydning for Norge. Året etter fikk Olav Haraldsson «vennlig evighetsgalans» og ble en religiøs helgenmyte: Olav den hellige. En glans som har sløret blikket vårt for politikeren Olav Haraldsson, i følge professor Torgrim Titlestad.

I 1954 etablerte noen lokale ildsjeler et olsokarrangement som fortsatt lever. Det var et teaterstykke, som ble framført ute. Modellen var hentet fra Sverige.

Dette arrangementet ble etter hvert Spelet om Heilag Olav. Spelet har dannet modell for mange andre tilsvarende evenement av uteteater og historiske skuespill – og omtales gjerne som alle Spels mor.

Den viktigste morsoppgaven er kanskje det organisatoriske grepet med å blande amatører og profesjonelle skuespillere. Og lista er lang, over mer og mindre kjente skuespillere som har vært ressurspersoner på Stiklestad; fra Gisle Straume, Liv Ullmann og Nils Ole Oftebro til Stein Winge.

Dette har hatt mange effekter. Verdal er kanskje den bygda som har fostret flest profesjonelle kunstnere per kvadratmeter. Det er etablert et nasjonalt kultursenter på Stiklestad. Det drives forskning på, og forvaltning av, Olavstradisjonen. Stiklestad er museum, et viktig kirkested – ja kanskje også et pilegrimssted, og reisemål med hotell og attraksjoner.

Stiklestad er en mangfoldig metropol, som rundt olsoktider også er en festival. Med teater, politikk, religion, folkeliv, barneaktiviteter, håndverkstradisjon og kos.

I år spenner programmet fra morgenbønn til spelpub, fra opera og kirkekonserter til Åge Alexandersen konsert, fra politikk til revy, fra Snåsamannen til Jan Egeland. Attpåtil er dette en heksegryte av frivillighet. I går ble Tor fra Verdal hedret for 50 år med frivillighetsarbeid, og han var ikke den første.

Dette skal vi prøve å forstå som forskere, og sammenligne med alt fra rockekonsert til ekstreme aktivitetsstunt. Kanskje forstår vi mer om de magiske øyeblikkene etter hvert og kan by på en festivalsuksessformel.

Powered by Labrador CMS