Fra super til hyper

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Nord-Trøndelags første hypermarked åpnet 26. mars 2009 i Steinkjer.

Kundene hyperventilerer. Kjøpmennene holder pusten. Steinkjers enest supermarked ble nedlagt i forrige uke. I stedet ble det åpnet et hypermarked. En strategisk beslutning på tvers av forskningens resultater.

Torsdag i forrige uke åpnet Nord-Trøndelags første hypermarked i Steinkjer - Coop Obs! Hypermarked Steinkjer. Ingen verdensbegivenhet egentlig. Coop har 24 av dem fra før.

Men i Steinkjer, og Innherred, ble dette hausset opp. Flere hundre personer sto i kø for å komme inn da dørene åpnet klokka ni. Det var kunngjort gode åpningstilbud: storskjermer, snop og sodd (trøndersk kjøttsuppe) sto på tilbudslista.

Det holdt virkelig på å skjære seg i døra – karuselldøra. Den var nemlig sånn laget at hvis det blir for hardt trykk på den så stopper karusellen. Og akkurat klokka ni var tykket stort. Noen og enhver kan både hyperventilere og få klaustrofobiske tanker når man står som sild i tønne, fanget i ei karuselldør – og man ser «alle» andre løper innover i butikken for å sikre seg dagens godkjøp.

Den ivrigste kunden var en ungdom fra Åsen, fem mil sør for Steinkjer. Hun hadde køet opp litt før fem om morgenen for å sikre seg en av storskjermene. Etter hvert kom det flere til, og før klokka var ni talte køen over hundre personer.

En smule panikk oppsto i køen ble da noen fortalte at parkeringskjelleren åpnet halv ni og de som kjørte inn der kunne komme opp og inn i butikken før de som sto ute. I følge utskremte ører var ikke ordbruken i den forbindelse egnet for bygdekvinnene i Østfold. Men i Bygdenes by Steinkjer tåler både bygdekvinne og andre man kraftig språk hvis noen sniker i rabattkøen.

Klokka ni startet galskapen, eller kanskje var det andre akt som begynte. På få minutter var de 40 storskjermene annektert, og køen flyttet seg til smågodttorget. Her gikk det også unna – Candy King til 3,90 pr. hekto var toppers. Noen bøtter Inderøysodd i tillegg var bonus!

Som en ekstra prøvelse viste det seg at kortautomatene ikke ville samarbeide på morgenkvisten. De kjappeste sikret seg kontanter i minibanken – med selv der ble det tomt for penger etter hver. Det var en lokal finanskrise – eller kanskje mer korrekt en likviditetskrise – i Steinkjer den formiddagen.

Etter et par timer i kassekø, var de lykkeligste shopperne på vei heim til en stor tv-kveld med sodd og snop! Det var 6.000 kunder innom på åpningsdagen. De handlet for 3,2 millioner kroner.

Det er en spennende strategisk øvelse Coop gjør i Steinkjer. De legger ned supermarkedet sitt – Mega – og håper kundene blir med over til hypersenteret. Ikke det at flytteavstanden er så stor, de fleste blir nok ikke skremt av den.

Med nedleggelsen av Mega forsvinner det siste supermarkedet i Steinkjer. Mens Mega er en spesialisert dagligvarebutikk med et bredt dagligvareutvalg (supermarked), er Obs! både mye mer, og mye mindre (hypermarked). Når det gjelder matvarer har hypermarkedet et ”attraktivt” utvalg i følge reklamen. Det vil i klartekst si et mindre utvalg av matvarer. Samtidig er det mulig å få kjøpt sko, klær og artikler til hjemmet – i en handlevogn, bak samme kasse og under samme tak – til lavere priser.

Forskning viser at kundene er fornøyd med kvaliteten i norske butikker. Men de ønsker større valgfrihet og større vareutvalg. Innen bransjen opprettes stadig flere lavprisbutikker, med et mindre vareutvalg. Dette kan jo virke som et paradoks. Og man kan reflektere over forskningens betydning.

Men det kan være mange gode grunner at Coop gjør som de gjør: gir
opp å gjøre seg butikkattraktiv med et bredt vareutvalg i Steinkjer, og kaster seg inn i (lav)priskonkurransen.

Kjøpmennene i Steinkjer og Innherred går nok spennende tider i møte - med hard konkurranse. I Nord-Trøndelag bor det 130.000 innbyggere. I de fem største tettstedene er det til sammen 50 dagligvarebutikker. Bare i Steinkjer er det et dusin dagligvarebutikker – men ingen supermarkeder.

Powered by Labrador CMS