Gjesten rocka mest

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag hørte jeg rockens merkebyggerkonge Arturo Vega fortelle eventyret om det som visstnok er verdens første punkrockband: Ramones – og arbeid med å bygge Ramones image.

Egentlig var han pauseinnslag – eller gjesteforeleser – på et kurs i arrangementsledelse i Rock City Namsos  i regi av Høgskolen i Nord-Trøndelag. Da Mister Vega entret auditoriet dukka plutselig både pressen og rektoratet opp. Ikke så rart egentlig. Det var en kuriøs og spennende historie meksikaneren fortalte. Han har designet musikkhistoriens kanskje mest kjente logo: Ramoneslogoen.

Arturo Vega bodde tidlig på syttitallet på et loft i New York som rotløs kunstner hvor han livnærte seg ved å jobbe i oppvasken på en restaurant. Ved en tilfeldighet kom han i kontakt med Dee Dee, gitaristen i Ramones. Historien om Arturo Vega er historien om en mann som ofret en gryende karriere som kunstner og viet livet sitt til ett band.

Når Ramones var ute på spillejobber, måtte Vega – som totalt gikk glipp av kun to(!) av bandets 2.263 konsert i løpet 22 år – selv ta seg fram til konsertstedet. Under konsertene var han lysmann og T-skjorteselger, uten annen lønn enn det han klarte å skaffe gjennom salget. I tillegg til å designe og selge Ramones T-skjorter, malte han alle sceneteppene for hånd.

Vega fortalte i detalj hvordan han utviklet Ramoneslogoen, med utgangspunkt i den amerikanske dollaren. Ørnen ble sentral, stjernene likeså, og en del andre nasjonalsymboler. Ingenting var overlatt til tilfeldighetene, også rekkefølgen og plasseringen av bandmedlemmenes navn var gjennomtenkt.

Det hele ble en lønnsom imagebygging. Bandet levde i mange år på salg av T-skjorter. Musikken ga aldri noen økonomisk suksess, til tross for drøyt tjue år i bransjen, 15 album og over to tusen konserter.

Seansen var både underholdende og lærerik. Vega understreket ettertykkelig merkebyggingens grunnforutsetninger:

  • bygg på ekte verdier
  • utvikle en sann identitet
  • utvis standhaftighet og utholdenhet (langsiktighet).

Som en av studentene sa: «Det virker nesten som merket er (blitt) større enn selve bandet.» Bandet opphørte i 1996 og flere av medlemmene er døde. Men den dag i dag selges T-skjorter med Ramoneslogoen på.
- Trist men sant, sa Vega. Jonny Ramones død i 2004 ble en opptur i salget av T-skjorter og andre effekter.

Kanskje like briljant var storytellingen. Historier – storytelling – er et gryende grep i utvikling av opplevelse.  Dette var en autentisk historie om en historisk historie som inneholdt både tårer, død, kjendiser, rock ’n’ roll og nostalgi – som fortsatt selger.

Og Vega fornektet seg ikke. Som den gode amerikaner og businessmann han er, avsluttet han foredraget med å tryllet fram ei stor veske med skjorter som han solgte – og han signerte gjerne.

Gjett hvem som skulle i ilden etter Arturo Vega. Sjelden har jeg kjent at klisjeen «å hoppe etter Wirkola» har vært mer dekkende …

Powered by Labrador CMS