Reklame virker

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Du er vel en av dem du også som ikke lar deg påvirke av reklame? Jeg har verdens beste filter mot den slags. Hver gang en meningsmåler ringer og spør om jeg har sett ditt og datt av annonser, er jeg bestandig blank.

Ikke nok med det. Jeg har også et godt utviklet bannerfiler – altså en eller annen mekanisme som gjør at jeg er ignorant overfor annonser på Internett.

Men i dag har jeg hatt en fin faglig opplevelse, takket være reklame på Internett. Jeg klikka på banneret øverst på nettsiden til forskning.no (den 28. august 2009). Du har kanskje sett annonsen? Jeg har en fornemmelse av at den har ligget der lenge, men i dag åpnet jeg annonsen til FBIB – forskningsetisk bibliotek.

Resultatet var interessant. 60 artikler om etikk og forskning. Jeg ble sittende å klikke og lese i mange av de flotte artiklene, som ble bydd fram. Jeg har sansen for poengterte artikler som rydder opp i mitt rotete hode. Delvis fikk jeg også repetert både det ene og det andre. Vet du hva man bør gjøre dersom man oppdager fusk i forskningen? Eller hva «fritt informert samtykke» er - noe som er et sentralt krav ved forskning på mennesker.

Hvorfor klikka jeg på annonsen? Faglitteraturen sier at vi filtrerer bort det meste av informasjon. Men hva er det som gjør at vi ser noe? Vi ser egentlig det vi vil se. Omtrentlig sagt så legger vi merke til det som vi er interessert i eller har nytte av.

Hvis du blar gjennom ei avis er det ganske systematisk sammenheng mellom interesse og det du legger merke til og eventuelt bruker tid på. Tilsvarende gjør seg gjeldende på Internett. Internett er klassifisert som et pullmedium – altså et medium hvor brukeren er konge og trekker ut den informasjonene han vil ha. Det er jeg som bruker som bestemmer hva som skal få min oppmerksomhet.

Forskningen viser spennende funn når det gjelder annonser på Internett. Mange konkluderer med at banner annonser har liten verdi og får liten oppmerksomhet. Men det er et men. Forskerne ser tilbøyeligheter til at på «sære» sider virker annonsene. Vi leter opp det som interesserer oss, enten det er fotoutstyr, hesteartikler, ullklær, restaurering av gamle vinduer eller …

Internett gir sære markedsplasser og interessert respons på spesialiserte annonser.

Noen liker forskningsetikk, og klikker på annonser for det også. God fornøyelse!

Powered by Labrador CMS