Sykkel på jobben

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Sykle til jobben er lurt.
Sykkel jobben kan bli surt.

Den 5. mai starter Sykle til jobben 2009 aksjonen. Fysisk aktivitet er sunt viser forskningen.

Sykle til jobben aksjonen skal motivere til å være fysisk aktive. Her konkurrerer kolleger mot hverandre og mot andre arbeidsplasser, om å være mest fysisk aktive i løpet av sommeren. Dette er bedriftsidrett og smart. I følge VG på søndag er det å sykle til jobben smart for deg og smart for samfunnet.

Noen tar sånt alvorlig - særlig seriøse mosjonister. Har du høy utdanning, god økonomi og er bosatt i en by gjør du gjerne det.  I en kunnskapsbedrift er i alle fall noen av disse kriteriene oppfylt.

I fjor var det flere kolleger som investerte tid og penger i fysisk aktivitet. Noen kjøpt seg karbonrammesykler til flere titalls tusen kroner. Kostbare greier - og lette: lett å sykle, lett å bære og lett å stjele.

Enkelte parkerer karbonstatussymbolet i vindfanget, andre har satt det under trappa og noen ga til og med gitt sykkelen midlertidig oppholdstillatelse på kontoret mellom kl. 8.00 og 16.00. Det er kjedelig å bli frastjålet karbonramma.

Se bare hva som skjedde før Birkebeineren i fjor. Og flere har blitt frastålet sine doninger på min arbeidsplass. Tyver er jo ikke dumme! Kanskje leser de forskning også – kunnskapsbasert praksis! Du trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at kunnskapsbedrifter har ansatte med høg utdanning.

Den lokale sykkelparkeringspraksisen skapte reaksjon på min arbeidsplass i fjor. Ganske snart gikk jungeltromma. Budskapet var: Jeg tillater meg å gjøre oppmerksom på at det selvsagt ikke er tillatt å parkere sykler i ganger, korridorer, på kontorer eller på plenen. Dessverre er det ansatte som synes å ha tatt seg til rette her, og det kan jeg bare beklage. Alle sykler skal plasseres i utplasserte sykkelstativ - INGEN andre steder. Jeg viser til dette, og tar som gitt at vi slipper slike “overtramp” i tiden framover. Meldingen var underskrevet de som en forskerkollega har pekt på er viktig for min opplevelse av bygget.

Oi oi – «trampert’n» min er tydeligvis blitt en potensiell over-tramper(t).

Hvorfor skal en sykkel selvsagt ikke parkeres i en korridor? Den står i veien. På samme måte som planter, vannautomater og den slags gjør. Ei heller er den estetisk fremmende, og er man i publikumssoner/kundeområder så virker den nok forstyrrende.

I veien står sykkelen også på kontoret, dersom det er et møtested for kunder. Men hvis kontoret er en back-office arbeidsplass burde sykkel kunne aksepteres på samme måte som kaffekopper, planter, pyntegjenstander, bilder av kjæledyr, kjærester, barn og barnebarn og lignende på kontoret. Enkelte plasser har man sykkelkroker på kontorveggen, nettopp til å henge sykler på.

Han har nok rett forskeren ved Trøndelag Forskning og Utvikling som sier at smarte driftsavdelinger er utviklingsorienterte, serviceinnstilte og kompetente. Smidighet og oppmerksomhet synes å være viktig. Da beholder vi kanskje både sykkelen og formen – sykkelformen!

Blir spennende å se hva årets sykkelparkeringspraksis blir? Men det er ikke greit å sykle til jobben, hvis sykkelen er borte når du skal sykle heim igjen.

Ny melding: Undertegnede vil med dette minne om at det eksisterer et generelt forbud mot å medbringe hund i lokalene. Forbudet er bl.a. begrunnet ut fra Arbeidsmiljølovens § 8 (Om arbeidsplassen), pkt. 1.d. Forbudet gjelder selvsagt ikke i forhold til godkjent førerhund. Ellers tillater jeg meg å minne om ny Lov om hundehold som trådte i kraft 01.01.04. I lovens § 5, som omhandler forbud mot å gå fra bundet hund, heter det at «Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser». Alle bes vennligst om å bidra til at ovennevnte bestemmelser blir overholdt.

Takk og pris – sykler får man i alle fall gå fra ute, til og med bundet (låst). Dog kun i utplasserte sykkelstativ.

Powered by Labrador CMS