Skjeletter, bakterier og blåskjell - og jazz - og tordensteiner

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Siste dag i Stavanger, og vi sitter i kafeteriaen på Arkeologisk museum.

Vi har allerede fått utdelt en meny: skjeletter, frø, Stillehavet, tordensteiner, altertavler og løse steiner. Men her er vi på forskningsjournalistikkens yndlingsfelt, så vi har plass til mer. Kom igjen, arkeologer og museumsansatte! Vi er lett å finne, det mest overfylte bordet er vårt. Vi sitter mellom maskiner, kaffekopper, forskningsartikler og aviser – og forsøker å skrive ut noen av sakene vi har fått denne uka, mens vi stadig får tips og stoff til nye.

Jeg har snakket med Mads Ravn, arkeolog og forskningsleder, og fått godt overblikk over forskningen her ved Arkeologisk Museum. I tillegg er han med i prosjektet om befolkningen av øyriket Vanuatu. Det har forskning.no hatt en artikkel om tidligere, en av de mest leste hos oss.

Bjørnar og Per har snakket med Paula Utigard Sandvik og Sean Dexter Denham om arbeidet med skjelettene som er funnet under Domkirken. Arbeidet er møysommelig og vi kommer tilbake med en sak etterhvert. Her er en liten smakebit:

De grønne feltene på dette halsvirvelbeinet er spor etter bronse. En mulig teori er at denne personen ble gravlagt med et bronsesmykke som har kommet i kontakt med beinet etter at kroppen råtnet bort, forteller beinekspert Sean Dexter Denham. (Foto: Per Byhring)

Vi har også startet en ny spalte her: Forskerens favoritt. Vi spør forskere på museene om hva som er deres favorittgjenstand, og hvorfor. Første bidrag kommer snart på forskning.no. Er du forsker på et museum og har en historie og fortelle, ta kontakt: nina@forskning.no Jobber du på Arkeologisk museum, kan du jo bare gå ned trappa.

I går satt vi på IRIS. Da var det energi og olje som gjaldt. Men også legionella og unge i bygg- og anleggsbransjen.

Vi oppdaget at et havlaboratorium kan være inngangen til mange saker, dit må vi reise om ikke så lenge. Det passer bra, for vi er også invitert på et jazz-symposium og sauemerking. Det må slås sammen til en jazz-sau-blåskjelltur i mai.

Et problem i forskningsjournalistikken er å ta bilder av forskere. Det blir svært ofte person foran bokhylle, med en person foran mikroskopet som en sjelden variant. Men Ragnhild Wiik hoppet i dusjen for oss.

Ragnhild Wiik viser hvordan man kan ta legionellaprøve i dusjen. (Foto: Per Byhring)

Neste blogg blir en oppsummering av hvordan uka har vært, dette eksperimentet der vi har forlatt den trygge plassen foran tastaturet og telefonen, og heller snakket med forskere der de befinner seg, uten fiks ferdige opplegg til saker.