Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.

Retorikk og media er temaet når Kjell Lars Berge (t.v.), Gjermund Eriksen, Shaun Matheson og Gunn Enli møtes i Universitetsplassen LIVE.

Professor: – Hadde noen sagt til meg for 20 år siden at en mann skulle styre verden gjennom 140 tegn på Twitter, hadde jeg lurt på om jeg var gæren

PODCAST: I den amerikanske valgkampen vinner Trump på å fremstå feilbarlig og autentisk, mens Joe Biden kan lene seg på at velgerne er trøtte av Trump.

–  Jeg tror fortsatt ikke at det er sant, sier Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap ved Universitetet i Oslo.

– Ingen har vært som Trump før i historien, fortsetter Berge, som påpeker at amerikansk politisk retorikk er folkelig og populistisk på en helt annen måte enn vi er vant til Norge, sier han.

Trump scorer på autentisitet

– Donald Trump er kanskje rar og spesiell, men han virker også ekte, sier Gunn Enli.

Hun er professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo og forsker på politisk kommunikasjon. Hun tror folk gjennomskuer politikere når de blir for profesjonelle og strigla, og at Trump har truffet noe i tiden.

– Det er mye kunstig i samfunnet og i livet vårt. Derfor søker vi noe ekte.

Ifølge professoren gjør Trump stor suksess når han fremstår autentisk.

– Man kan si at han lyver, og derfor ikke er troverdig. Men å være autentisk handler om å være tro mot seg selv og sin egen karakter - å være den man er fullt og helt, sier hun.

I det autentiske ligger også det å være spontan, å gjøre feil og å være konsekvent. Trump scorer på alle disse faktorene.

– Han bruker ikke så mange ord, og sier stort sett det samme. Han skriver og gjør mye feil. Men det å ikke være perfekt, bidrar bare til autentisitet.

Stort gap i stil

Enli understreker at hun ikke tror på Trump, men at hun ser at strategien hans virker.

– Man kan iscenesette en autentisitet, det er et retorisk triks, sier hun.

Joe Biden, demokratenes kandidat, får færre poeng for autentisitet.

– Det er et stort gap mellom han og Trump i stil. Biden er veldig tradisjonell, og ikke så spontan.

Samtidig har både Enli og Berge tro på at Biden har mye å vinne på å være det motsatte av Trump.

– Nå er det så mye motstand mot Trump, at Biden kan sitte rolig og ikke gjøre så mye galt, sier Enli.

Twitter-president på høyde med mediebildet

Donald Trump har blitt kjent som Twitter-presidenten, og foretrekker sosiale medier foran tradisjonelle nyhetskanaler.

– De etablerte mediene både elsker og hater Trump, fordi det er han som gir dem høye seertall. Men han er sitt eget mediehus, og setter agendaen gjennom Twitter-kontoen sin, sier Gunn Enli.

Spillereglene for å gjøre valgkamp i mediene har endret seg, påpeker Kjell Lars Berge.

– På Reagans tid dekket alle de fire landsdekkende TV-kanalene valgkampen på samme måte. Nå er det ikke noe sentrum lenger, det er umulig å kontrollere dekningen. Så derfor kan Trump sette i gang sitt eget show. Hva skal Biden stille opp med da?

Medievitenskapprofessor Enli mener det alltid har vært viktig for kandidatene å være på høyden med mediene i sin tid

– Da radioen kom var det viktig å ha god stemme. Da TV-en kom var det viktig å ha et godt utseende. Med sosiale medier stilles nye krav til politikere. Barack Obama og Donald Trump er de gode eksemplene på sosiale medier-politikerne, sier hun.

Hør hele samtalen mellom Gunn Enli, Kjell Lars Berge og programlederne Gjermund Eriksen og Shaun Matheson fra NRK-podkasten Trump mot verden: Universitetsplassen LIVE: USA-valg – Kampen om internettets sjel.

Om Universitetsplassen LIVE

Universitetsplassen er en forskerbasert podkast om samfunnet produsert av Universitetet i Oslo. Her møtes både unge og erfarne forskere for å snakke om det de mener er viktig og aktuelt, sammen med gjester fra norsk samfunnsliv.

Lytt til podkasten i iTunes/Apple eller Spotify.

Powered by Labrador CMS