iPad til de minste?
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Av Nina Sanner, Cand. Psychol
Hvorvidt de yngste barna – som stadig blir yngre – skal tilbys iPad og tilsvarende elektroniske duppeditter debatteres livlig om dagen. Med varierende grad av skråsikkerhet argumenteres det villig vekk: Kan man skade hjernens utvikling? Kommer barnet mitt til å henge etter hvis jeg velger det vekk? Skal ikke barn lenger få erfaring med å kjede seg? Hvordan skal barnet underholde seg selv? Hvilke programmer er de pedagogisk riktige?
Siden denne teknologien er så ny, vil det fortsatt ta en del år før man kan si noe om langtidseffektene av bruken. De potensielle forsøkspersonene må rett og slett rekke å vokse en stund til. I mellomtiden lurer vi jo på: Bør lillesøster på 1 år få nettbrett? Som sagt vet vi ikke dette ennå, men kan vi supplere våre funderinger med to ting til?
For det første: Lillesøster er en ekstremt travel dame. Hun har som prosjekt å lære seg alt om hele verden. Hjelper vi henne ikke da, ved å la henne få nettbrett? Ved å la henne få presentert en sirkel og en firkant på skjermen, lærer hun om former, hvis en morsom figur popper opp når hun trykker på sirkelen, men ikke på firkanten. Runding og firkant er jo forskjellige, lærer lillesøster. Hurra for fremskrittet? Tja. Hvis lillesøster finner en rund boks i nederste kjøkkenskuff og en firkantet trekloss på gulvet: Hva kan hun lære da?
Runde og firkantede ting har ulike egenskaper. Runde ting triller. Den lille treklossen er tyngre enn den store plastboksen. Klossen kan puttes oppi boksen, tømmes ut og gjemmes under den. Klossen bråker mer hvis den kastes. Plast smaker, kjennes og lukter annerledes en tre. En liten hverdagserfaring, men veldig mye mer kompleks enn den hun ville fått hvis den samme tiden ble brukt til å trykke på nettbrettet.
For det andre: Mange av argumentene man finner på nettet gjelder barnet og nettbrettet. Hvorfor skal barn finne ut av dette alene? Lillesøster er av natur sosial og hun orienterer seg mot foreldrene for hjelp til å forstå og få regulert egne opplevelser. Sliten, overveldet, skummelt, osv. er enkle ord for opplevelseskvaliteter den voksne må hjelpe barnet til å få grep om. Å være i villrede om i hvilken grad barn skal ha tilgang til nettbrett er noe mange norske foreldre kan kjenne seg igjen i, men har du de to tingene vi her har vært inne på med i bakhodet så vet du: Små barn trenger opplevelser og de trenger voksne å oppleve dem med. Du er alltid bedre enn et nettbrett – Alltid.
Nina Sanner
Cand. Psychol