Jeg, en forsknings-formidler?

Sigrid Thoresen. (Foto: Privat)

“Wow, er du molekylærbiolog?? Det høres spennende/vanskelig/krevende/sært ut (stryk det som ikke passer). Og du forsker på ulike proteiners roller i celledeling sier du? Jahaja… der mistet du meg”.

En typisk respons når jeg forteller hva jeg jobber med. I løpet av mine år i akademia har jeg etterhvert forstått og gjentatte ganger erfart at forskning og grunnleggende naturvitenskap oppfattes som noe nærmest uoppnåelig og kun for spesielt interesserte. Men også at nøkkelen ligger i hvordan jeg formulerer meg ovenfor lytteren. Dette er noe jeg håper å forbedre gjennom denne bloggen.

Det er så mye spennende ute i forskningsverdenen som den gjengse mannen i gata ikke får med seg. Og det er kanskje ikke så rart hvis man leser tittelen på en gjennomsnittlig artikkel i et vitenskapelig tidsskrift. Ta for eksempel denne tilfeldige artikkelen fra siste utgave av Cell Reports:

“Accelerating Novel Candidate Gene Discovery in Neurogenetic Disorders via Whole-Exome Sequencing of Prescreened Multiplex Consanguineous Families”. Les sammendraget her.

De færreste ville vel kikket nøyere på denne artikkelen. Etter å ha sett gjennom den kan jeg oppsummere at ved å kartlegge DNA sekvenser i innavlede familier med nevrologisk sykdom i flere ledd, har man identifisert mange mulige gener assosiert med slike sykdommer. Dette er jo interessante funn!

Ovenstående eksempel belyser forskerens problem. Man publiserer arbeidet sitt med sine fagfeller i tankene, men til syvende og sist er det jo allmennheten som forhåpentligvis vil dra nytte av forskningen. Så, hvordan kommunisere funnene til ikke-spesialister? Forskningsformidling er i vinden for tiden. Og å blogge er jo en måte å nå ut til leserne på. Utfordringen blir å finne min egen nisje i forskningsformidlingsjungelen og engasjere leseren. Jeg vil gjennom denne bloggen dele mine tanker omkring nyere publiserte funn samtidig som jeg setter dem i en større tematisk kontekst. Det vil naturligvis ikke være mulig å gå ordentlig i dybden i en simpel blogg, men jeg håper å gi et glimt inn i molekylærbiologiens finurlige verden.

Forhåpentligvis vil dette både pirre leserens nysgjerrighet samtidig som jeg kan bidra til økt forståelse av vitenskapelige temaer som helhet. Jeg vil også bryne meg på temaer som for meg er relativt fremmede. Men det første innlegget omhandler et tema som står meg nært, nemlig kreftbiologi. Jeg håper du, kjære leser, finner det jeg skriver interessant. Hvis du i tillegg lærer noe er mitt oppdrag utført. Ta gjerne kontakt dersom du skulle være spesielt interessert i noen av temaene for videre diskusjon eller henvisning til gode kilder for videre lesning.

Referanser:

Alazami AM et al. (2015). Accelerating Novel Candidate Gene Discovery in Neurogenetic Disorders via Whole-Exome Sequencing of Prescreened Multiplex Consanguineous Families. Cell Reports, 10: 148-161. doi: 10.1016/j.celrep.2014.12.015