Ved sjøveis ende

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter 300 CTD-stasjoner, 10 dager med riggarbeid, 14 breddegrader, 6-7 isbjørner og 30 dager på havet ankom RRS «James Clark Ross» Longyearbyen søndag 26. august. Fire timer langs kaien var alt «James Clark Ross» fikk, før skipet seilte videre mot England, og siden Fredrikshavn for overhaling i tørrdokk. På disse fire timene ble bøyer, instrumenter og bagasje losset av, og vi 24 forskere og passasjerer fikk komme i land.

Det store tårnet er rester av taubanene som tidligere fraktet kull fra gruvene rundt Longyearbyen og ned til havnen. Midt mellom tårnets pilarer kan man se RRS «James Clark Ross» i havn. Foto: (Foto: Sindre Skrede)

Havnen i Longyearbyen er liten, men travel. Selv om «James Clark Ross» ankom Longyearbyen i morgentimene søndag, måtte skipet pent vente til klokken tre om ettermiddagen før havnen var ledig. Det norske forskningsskipet «Håkon Mosby» lå også i Adventfjorden og ventet på tur, sammen med en liten flåte frakteskuter, cruiseskip og private fartøyer. Det finnes én betongkai, samt en eldre kai som tidligere ble brukt til kulltransport, men hvor det i dag kun er passasjertrafikk.

Det ble flere isbjørner å se på ekspedisjonen. Her er én av dem, samt restene av en litt uheldig sel. Foto: (Foto: Sindre Skrede)

Longyearbyen er bygget på kull, og ble grunnlagt nettopp som en gruveby av John Longyear i 1906. De norske kullgruvene som fremdeles er i drift på Svalbard, befinner seg utenfor Longyearbyen; restene av gruvedrift er dog fremdeles godt synlige i sentrum av byen. Mest iøyenfallende er kanskje taubanene som tidligere ble brukt til å frakte kull fra gruvene og ned til kaianleggene for utskiping. I dag er Gruve 7, et stykke fra flyplassen ytterst i Adventfjorden, og Sveagruven fortsatt i drift, Store Norske Spitsbergen Kullkompani AS har 350 ansatte.

Utsikt mot vest over Longyearbyen, sett fra Sukkertoppen. Foto: (Foto: Sindre Skrede)

— Jeg er svært fornøyd med det vi har fått til, og vi sitter på store mengder data vi ser er svært interessant, sier Robert Pickart, leder for ekspedisjonen.

Isbryteregenskapene til RRS «James Clark Ross» kom godt med under ekspedisjonen, selv om det lenge så ut som om vi skulle unngå de store iskonsentrasjonene. Foto: (Foto: Sindre Skrede)

— Vi har foretatt de mest nøyaktige målingene med høyest oppløsning som noen gang er foretatt i dette området, og kan derfor få med oss detaljer som ingen andre har kunnet måle. Det har vi oppnådd gjennom en kombinasjon av rett type skip, profesjonelle mennesker til å drifte skipet, og flaks med tanke på is- og værforhold, sier han.

På spørsmål om ekspedisjonen har funnet noe nytt, er han litt tilbakeholden - slik forskere gjerne er.

— Vi ser jo ting som er annerledes enn det vi har forestilt oss, og som kanskje går i mot anerkjente teorier, men jeg vil være forsiktig med å si noe bastant før vi har fått analysert alt det instrumentene kan fortelle oss, sier han.

Med 300 gjennomførte CTD-stasjoner har nok mannskapet på dekk fått nok av denne instrumentpakken for en stund - men det har skaffet forskerne svært verdifulle data, med resultater som forhåpentligvis publiseres om kort tid. Foto: (Foto: Sindre Skrede)

Det er ikke uvanlig at det skrives mastergrader eller dotorgrader om én bestemt rigg, eller én bestemt seksjon med CTD-målinger. Å se hele ekspedisjonens målinger i sammenheng, som et bilde over havsirkulasjonen i området, er naturligvis interessant, spesielt dersom man kan koble dem med historiske data og se endringer over tid. 

Sistnevnte problemstilling synes aktualisert etter de nylig publiserte forskningsresultatene som viser at Golfstrømmens betydning kan være overdrevet - se artikkel i Aftenposten 29. august 2012.

JCR267, som var toktets offisielle betegnelse, er kan hende over, men etterarbeidet vil nok pågå i mange år fremover.

For undertegnedes vedkommende har toktet resultert i 853,6 GB med bilder og video, fordelt på litt over 91 000 filer. Forskningsresultatene teller nok adskillig mer, og kommer forhåpentligvis til nytte, både for dagens forskere og som historiske data for framtidige studier. Bildet viser RRS «James Clark Ross» utenfor Grønland 13. august. Foto: (Foto: Sindre Skrede)

Powered by Labrador CMS