Er undervisningskvalitet viktig?

God undervisning er viktig hvis vi ønsker å ha et godt omdømme blant studentene. Allikevel verdsettes ikke alltid god undervisning like mye som andre aktiviteter ved universitetene. Det kan nok skyldes at undervisningen tidvis er lite synlig for andre enn studentene.

Riktignok er studentene flinke til å fremheve god undervisning. De kårer de beste underviserne og de fleste ved et fakultet får høre om de som utmerker seg som eksepsjonelt gode undervisere. Andre undervisere arbeider målbevist for å heve kvaliteten på undervisningen sin – det blir kanskje ikke alltid fanget opp.

Ved fakultetet vårt har vi en faggruppe innen morfologi som stadig utmerker seg med undervisningspriser. Det har nesten blitt en tradisjon at undervisere fra dette miljøet nomineres til Årets underviser av studentene. Slikt er motiverende for miljøet og gir også heder og ære til hele fakultetet.

Før ble ikke pedagogiske ferdigheter og kunnskap vektlagt ved ansettelser på universitetene. I dag må alle som søker på en vitenskapelig stilling ved fakultetet vårt, gjennomføre en undervisningssituasjon med en vurderingskomite til stede. Resultatet av hvordan undervisningen gjennomføres, kan være avgjørende for om en person ansettes. I tillegg må alle gjennomføre et pedagogikkurs innen en gitt periode etter ansettelse.

Ved det medisinske fakultet på Stanford universitetet i California, filmes alle forelesninger og legges deretter ut på intranettet. Slik kan studentene følge undervisningen selv om de er forhindret fra å møte opp en dag i forelesningssalen. Det er kanskje like viktig at undervisningen også er tilgjengelig for alle andre ansatte. Dermed er undervisningen som gis et felles og tilgjengelig produkt for alle ved fakultetet.

En positiv bivirkning er at foreleserne blir litt ekstra opptatt av undervisningskvaliteten. Det bør ikke være slik, men jeg tror at åpenhet og tilgjengelighet gir en ekstra motivasjon i forberedelsene og gjennomføringen av undervisningen.

Jeg har tidligere skrevet om faget Medisin for ikke-medisinere som jeg hadde ansvaret for å etablere ved fakultetet. På grunn av stor popularitet valgte vi å lage en nettutgave og filme alle forelesningene. Det var ingen tvil om at det ga litt ekstra motivasjon å vite at forelesningen skulle sees og høres av mange andre etterpå.

Det finnes nå mange forelesninger som er tilgjengelig via internett. For en tid siden kom jeg over et nettsted som legger ut forelesninger i ulike fag fra anerkjente universitet i USA. Nettstedet tilhører organisasjonen ”Academic Earth”. Time har kåret nettsiden til et av de 50 viktigste nettstedene i 2009.

Hvis du er kunnskapssøkende innen alt fra fysikk til historie og litteratur så anbefales denne nettsiden. Jeg ble plutselig helt mentalt fanget i en innføringstime i fysikk fra MIT. Bak nettsiden står noen unge personer som ønsker å gjøre en forskjell.

Kanskje bør vi også begynne å filme forelesninger og legge dem ut tilgjengelig på internett? Kanskje du kunne tenke deg å følge en forelesning om en spesiell sykdom eller lære litt mer om hvordan kroppen fungerer?

NTNU og Universitetet i Stavanger lanserte 4. august undervisningsvideoer iTunes U. Det skapte mye positiv respons og entusiasme i media. NTNU ønsker å dele av kunnskapsproduksjonen sin. Det er et viktig ledd i å oppfylle samfunnsansvaret og ikke minst profilere institusjonen. Målsettingen er å gjøre stadig mer undervisning tilgjengelig via internett.

Vi er opptatt av undervisningskvalitet. Studentene skal forvente at de møter undervisere som ønsker å gi det siste og beste av relevant kunnskap innen fagområdet sitt. Det er jo synd at ikke flere får ta del i all den gode undervisningen som gjennomføres hver dag på universitetet vårt.

Prøv den amerikanske nettsiden eller let opp undervisningsvideoene fra NTNUs nye nettside NTNU OpenCourseWare. Er ikke dette veien å gå?